תקנון ותנאי שימוש באפליקציות

איך מכינים תקנון או תנאי שימוש לאפליקציה?

בניתם אפליקציה חדשה ומעולה שתכבוש את העולם – מעולה!

האם אתם יודעים איך להתגונן בפני תקלות שמתרחשות מול המשתמשים במהלך הפעלת האפליקציה או משחק המחשב שלכם?
תקנון, תנאי שימוש, יולא, EULA, End-User License Agreement, הסכם משתמש – כולם שמות שונים לאותו מסמך  שנועד לעזור לכם, מפתחי אפליקציות ומפתחי משחקי מחשב, להגן על עצמכם ולהסדיר את מערך הציפיות וההבטחות מול משתמשי האפליקציה. זה יהיה הנושא בו נעסוק כעת.
מי מאיתנו לא נתקל במקרה כזה או אחר שיצר בעייה מול המשתמשים? משתמשים לא מצליחים להפעיל את המשחק; לאחרים "נתקע" המכשיר ואינו מסוגל להריץ את האפליקציה המדהימה שלכם; משתמש מקנדה מחליט לתבוע אתכם בבית המשפט המחוזי בקויבק, קנדה, ועוד צרות רבות נוספות.
 
אלו בדיוק המצבים בהם תקנון אפליקציה שנכתב בצורה מתאימה לאפליקציה שלכם יגן עליכם מפני החשיפה בצורה האופטימאלית. תקנון והסכם משתמש לאפליקציה אינו דבר של מה בכך. יש לו משמעות משפטית והוא הסכם מחייב לכל דבר ועניין. לכן, העתקתו ממשחק מחשב אחד למשנהו או התאמתו לאפליקציה שלכם בלא להעזר בעורך דין המתמחה באפליקציות הינה טעות, מכיוון שכאשר תזדקקו באמת לתקנון שמגן עליכם – הסכם המשתמש שלכם לא יעמוד בפרץ.
להלן רשימה לא ממצה של נקודות שחשוב מאוד להתייחס אליהן בתקנון המשחק או האפליקציה שלכם. שימו לב שישנן נקודות חשובות נוספות שיש להתייחס אליהן, ואנא מכם – התייעצו עם עורך דין מומחה המתמצא בתחום פיתוח משחקי מחשב ופיתוח אפליקציות:

איך מכינים הסכם משתמש באפליקציה (EULA) שיחייב את המשתמשים

מבלי להרחיב בנושאים משפטיים ("גמירות דעת" ו"מסויימות"), חשוב להדגיש שהעובדה שמדובר בהסכם משתמש משפטי מחייב תובהר למשתמשים באופן בולט. כמו כן חשוב שהמשתמשים יבצעו פעולה אקטיבית לאישור ה-EULA.
כך למשל חשוב להדגיש בפני המשתמשים שבעת אישור התקנון הם חותמים על הסכם מחייב. במקביל וודאו שאתם מקצים שדה נפרד ("קוביה") שיתאים לאישור ומילוי על ידי המשתמשים שיאשרו "קראתי את תנאי השימוש והסכם המשתמש של משחק המחשב הזה ואני מסכים לכל האמור בו" (ואם אפשר, הוסיפו גם מדיניות פרטיות, אך על כך במאמר אחר).

פרטי הצדדים לתקנון האפליקציה:

בלא לנקוב בזהות הצדדים להסכם ופרטיהם, לא יתכן הסכם. התקנון אותו תכינו צריך להתייחס לזהות המתקשר מטעמכם כמו גם להחלתו על כל משתמשי הקצה של המשחק או האפליקציה שלכם (ולמעשה על כל השימושים שהם עושים בו).

הזכות שתנאי השימוש באפליקציה מקנים למשתמשים

אחת מהנקודות החשובות ביותר ביחס לתנאי שימוש הינה הגדרת הזכות שניתנת למשתמש. מבלי להרחיב, אציין שפעמים רבות אני שומע מפתחי אפליקציה מדברים על כך שהם "מוכרים את האפליקציה שלהם", מבלי שהם מבינים ששפה כגון זו משמעה פגיעה אנושה במודל העסקי שלהם. לא אתעייף מלחזור ולהדגיש נקודה זו: אינכם מוכרים את האפליקציה. אתם מעניקים למשתמשים שלכם רשיון שימוש מוגבל בה.
במסגרת הרשיון שאתם מקנים למשתמשים, חשוב שתגדירו את סוגי השימושים המותרים להם. הרשיון לאפליקציה יכול למשל להיות רשיון להתקנת עותק אחד בלבד במכשיר אחד השייך למשתמש, ולא יותר מכך. כמו כן מומלץ שהרשיון יתייחס לאלמנטים משפטיים ומסחריים אחרים, דוגמת: בלעדיות הרשיון, היכולת לבטלו על ידיכם, היקפו הטריטוריאלי, אופי השימוש (פרטי/מסחרי) וכדומה.

הגבלות על המשתמשים

בין השאר חשוב שתדגישו בתנאי השימוש, מה הן ההגבלות המוטלות על המשתמשים ושחקנים במשחק או באפליקציה שלכם. לדוגמא – האיסור למחוק מצילומי המסך את סימני המסחר והודעות ההגנה שלכם, החובה למסור פרטים נכונים בעת פתיחת חשבון פתוח, איסור לפתוח שני חשבונות באותו משחק וכן מגבלות אחרות שהן רלוונטיות בהתאם למשחק שלכם.

העדר מצגים והתחייבויות בתנאי השימוש באפליקציה

חשוב להבהיר למשתמשים שהמשחק ניתן לשימושם "כמות שהוא" (As-Is); כי אתם אינכם אחראים לתקלות שעלולות להגרם למשל מטעויות בתכנות, מבעיות באספקת האינטרנט למשתמש, וכדומה. סעיף פטור ממצגים בהסכם משתמש לאפליקציה הינו אחד מהסעיפים החשובים ביותר, ויש להקפיד היטב על המצגים שיכללו בו.
כמו כן יש להגביל את אחריותכם באופן כללי או לכל הפחות לנזקים ישירים. פתרון נוח יהיה להגביל את סכום האחריות שלכם בכספים אותם שילם המשתמש לאפליקציה שלכם במשך תקופת זמן מוגדרת בלבד.

סעיפי קניין רוחני באפליקציות

מטבע הדברים, תקנון האפליקציה שתכינו צריך להבהיר את האספקטים השונים של זכויות הקניין רוחני במשחק שלכם.  תקצר היריעה מלהרחיב כרגע, אך אנא – אל תשכחו לטפל בנושא זה של קניין רוחני על כל נגזרותיו (כמו זכויות יוצרים, סימני מסחר וכדומה).

סעיפים משפטיים משעממים אחרים

למרות השיעמום האופף את כולנו בקראנו סעיפים משפטיים משעממים בהסכמי שימוש במשחקי מחשב ומשחקים דיגיטליים, בפועל לשאלות אלו חשיבות רבה. ניתן למשל לקצר את תקופת ההתיישנות של תביעות שאולי יוגשו כנגדכם; ניתן לקבוע מה יהיה הדין החל במקרה של סכסוך בין המשתמשים ואליכם; לאיזו מדינה תהיה סמכות שיפוט ועל סכסוכים שכאלו; מה יהיה מיקום השיפוט ביחס לסכסוכים שנובעים מהמשחק וכדומה.
לסעיפים אלו השפעה קריטית במקרי סכסוכים ותביעות מול משתמשים וצדדים שלישיים, ואין לוותר עליהם.
סופו של דבר, הסכם המשתמש לאפליקציה או למשחק המחשב אותם פיתחתם נראים כמו הכבדה מיותרת, אבל כאשר תתעורר תקלה בהתנהלות היומיומית שלכם, הרי אם ערכתם הסכם משתמש ראוי שמתאים לאפליקציה שלכם תגלו שיש בכך כדי לחסוך לכם הוצאתם של סכומים רבים.

אז איך מכינים תנאי שימוש/ תקנון לאפליקציה בצורה מקצועית?

המשרד שלנו ילווה אתכם בתהליך נכון ומפורט לכתיבת הסכם השימוש שלכם. נתייחס לנושאים רבים רלוונטיים. בין היתר המשרד ילווה אתכם ב-
1.     הנחיות כיצד להפוך את התקנון שלכם להסכם מחייב מול המשתמשים.
2.     דגשים ספציפיים לתוכן הסכם המשתמש.
3.     לאילו נושאים צריך להתייחס בהסכם השימוש.
4.     מה היקף רשיון השימוש שאתם נותנים למשתמשים שלכם.
5.     כיצד מגדירים את האפליקציה והשימושים שבה.
6.     איך דואגים שלא תהיו אחראים לתקלות שיקרו במהלך הפעלת האפליקציה.
7.     הנחיות כיצד משנים את הסכם המשתמש, ומתי (שינוי שיהיה הכרח לאורך השנים כשפעילותכם תשתנה).
תוכלו לקרוא עוד על איך הופכים את התקנון או תנאי השימוש שלכם למחייבים במאמר שכאן.
משרד עורכי הדין יורם ליכטנשטיין מתמחה בליווי מפתחי אפליקציות ומשחקי מחשב החל בהסכמי יצירת תכנים עם קבלני משנה ("פרילאנסרים"), בעריכת תנאי שימוש, תקנונים, הסכמי משתמש ומדיניות פרטיות וכלה במסחורם של משחקי מחשב ואפליקציות במדיות השונות.
לשאלות, פניות ומידע נוסף צרו עימנו קשר ונשמח לסייע.