עריכת הסכם אמן - חשובה לכולנו

הסכם ניהול אמנים

איך מכינים הסכם אמרגן או הסכם ניהול אמן נכון?

הגעתם למקום הנכון. משרדנו מתמחה בכל הקשור בהסכם אמרגן-אמן או הסכם ניהול אמנים. ככל שתצטרכו יצוג או שמירה על זכויותיכם,  אתם מוזמנים ליצור קשר עם עורך הדין יורם ליכטנשטיין, בסרגל האדום למטה או בטלפון 03-613333 ונשמח לסייע.

אמנים מבינים שאינם יכולים לנהל בעצמם את ענייניהם המסחריים. לכן, הצעד הברור מאליו הוא לשכור את שירותיו של מנהל אישי, סוכן או אמרגן שמטרתו לבסס ולקדם את הקריירה האמנותית של האמן.
אלא שגם אמנים שמבינים זאת, בדרך כלל מתעלמים מהבעיות המשפטיות השונות שנכללות בהסכם כזה, שעולות כאשר השניים חותמים על הסכם ניהול אמן (Artist Management Agreement). בנושא זה אעסוק במאמר זה ואנסה להסביר לכם למה לשים לב.
בראש וראשונה חשוב שתשימו לב שמאמר זה הוא הסבר כללי, והוא לא מחליף ייעוץ משפטי סודר בכל מקרה קונקרטי. אל תסתמכו עליו, אלא לשם הרחבת הידע שלכם בלבד.

אחרי שתלמדו מה שכתוב כאן, מאוד מומלץ שתפנו למשרדנו לשם הייצוג שלכם, על מנת שלא תעשו טעויות.

מבוא: תפקידי הצדדים

תפקידו הבסיסי והעיקרי של מנהל אישי של אמן הוא לקדם את הקשר בין האמן לבין מי שהאמן ירצה לפתח קשרים עימו. כך למשל אמן מוסיקלי עשוי להיות מעוניין שחברות תקליטים ("לייבלים") יפיקו את התקליטים שלו (ואני מתנצל עם השימוש במינוחים שמתקופת הפריחה של תעשיית המוסיקה שמשתנים מדי יום בתקופה הדיגיטלית). אמן שכזה צריך גם קשר ישיר עם מקומות בהם הוא מעוניין להופיע, חברות הוצאה לאור למיניהן, משרדי מכירות כרטיסים וגם עם אתרי אינטרנט ידועים בתחום המוסיקה.
אמרגן שכזה צריך שיכיר ויהיה מנוסה בכל הרכיבים והמנגנונים העסקיים של כל תעשייה הרלוונטית לאמן. הוא צריך להיות בעל יכולת לנהל ולהנחות את האמן בכל הקשור לאלמנטים הכלכליים והביצועיים הרלוונטיים אליו. עליו להיות בעל יכולת להסיר מעל כתפי האמן את הטרחה המינהלית בהתנהלות העסקית היומיומית וכן לייעץ לאמן בכל הקשור לתחום פעילותו (דרכי פרסום, קשר עם קהל האוהדים וכדומה).

ההגדרה לגבי היקף תפקיד סוכן האמנים (מה חובותיו, מה אחריותו ומה מצופה ממנו) היא הגדרה חשובה, שחשוב שהאמן יבין אותה מראש ויביא אותה לידי ביטוי בהסכם ביניהם. בדומה חשוב שההסכם יגדיר את אותן חובות בדיוק גם ביחס לאמן עצמו. פעמים רבות נתקלתי בהסכם ניהול אמן אשר נוקט בשפה מעורפלת ושאינה ברורה כך שלא ניתן להבין מה כל אחד מהצדדים מתחייב לעשות ומה נמצא תחת אחריותו. ניסוח מעורפל מוביל בהמשך לחילוקי דעות שיפגעו ביחסי הצדדים.

חוזה ניהול אמן אמור לשרטט את מפת חלוקת התפקידים והאחריות בין האמן לבין הסוכן שלו. החוזה מגדיר את מערך היחסים ביניהם ומתווה את הדרך בה עליהם לפעול במהלך פעילותם המשותפת. לכן, הסכם שכזה צריך להתייחס גם לציפיות האמן וגם לציפיות המנהל האישי. אחרת, הוא יוביל את הצדדים למצבים בעיתיים שמוטב היה להמנע מהם.

אל תלכו שבי אחר התחושה הישראלית הידועה של "הכל בסדר. למה לפתוח משהו שאין בו בעיה. הרי הוא אמר לי שההסכם סטנדרטי". כל הסכסוכים החלו ביחסים טובים ומלאי אמון. "הסכם סטנדרטי" לא מסייע לפתרונם. הרי רק במצב כזה עלולה להיווצר תחושה של בגידה ומעילה בציפיות. ככל שההסכם לא הותאם ספציפית לציפיות הצדדים, גם לא נמצא בו פתרונות לבעיות שיעלו.

קבלת החלטות באשר להתחייבויות הצדדים בהסכם אמרגן-אמן

חוזה שכזה צריך שיחתם רק לאחר שהצדדים ישבו, "שמו את הדברים על השולחן" וקיבלו החלטות באשר לאופן ההתנהלות הצפוי שלהם. אל תחתמו על "חוזה סטנדרטי" (כמו שאתם לא כותבים שיר סטנדרטי) אלא התאימו את הסכם הניהול לצרכיכם וקיראו אותו.

חשוב להבין את הציפיות, להציע פתרונות אפשריים ולהרגיע את החששות שבוודאי קיימים בתחילת כל תהליך שכזה.

כשאתם עושים זאת, דאגו שעורך דין מומחה ייעץ לכם, יפנה את תשומת לבכם לתקלות שעלולות לקרות בהתנהלות ויציע מנגנונים לפתרונן.

בין יתר הנושאים שחשוב להתייחס אליהם הוא אופן הניהול הצפוי. האם למשל מצפה האמן מהסוכן שלו לסוגי פעולות ספציפיות? האם הסוכן מצפה מהאמן לכמות מסויימת של יצירות? מה מידת החופשיות שניתנת לאמרגן בהסכם הניהול והאם יכול המנהל האישי להטיל על האמן התחייבויות שלא יסכים להן (פעמים רבות התשובה היא: "כן, במגבלות", וניסוח המגבלות הוא הוא המלאכה החשובה בעת עריכת ההסכם).

כך גם חשוב שהאמרגן יגדיר אילו חובות מוטלות על האמן, עד כמה האמן חופשי ברוחו היצירתית, מחד, ועד כמה הוא כבול בהתחייבויות לקידום הקריירה שלו שהאמרגן משיג, מאידך.

חשוב שההסכם יכלול תקופת זמן מוגדרת לתחולתו. גם אם ניתן להאריכה הרי שהארכתה צריך ותתבצע רק אם יתקיימו תנאי סף מסויימים (לדוגמא, רק אם שני הצדדים הצליחו להגיע להפקת מספר מינימלי של שירים ואלו הניבו כמו הכנסות מינימלית).

חשוב להגדיר את הליך הכנסת ההכנסות, ניכוי ההוצאות וחלוקת הרווחים, ואת הקדימויות שיש לכל צד בו. מחד, האמרגן מטבע הדברים ירצה לקבל ראשון את החזר הוצאותיו. מאידך, האמן בוודאי חייב לקבל כספים כלשהם לפרנסתו ומחייתו. מציעת קו המשווה בין אינטרסים אלו הוא אחת מהנקודות הבעייתיות יותר בהסכם ניהול אמן.

סופו של דבר:

אל תניחו שהכל בסדר. חישבו, נהלו משא ומתן ועירכו הסכם ניהול אמן מסודר שמגן על הציפיות שלכם. בואו אלינו כדי שלא תטעו ותפגעו בזכויותיכם.

המאמר נכתב ב-2015 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין. המאמר נותר באתר בשל נושאו המעניין ויתכן שאינו עדכני.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-10.1.2023.