הסכם ניהול אמנים

הסכם אמרגן, או הסכם ניהול אמן, הוא בעל חשיבות מיוחדת וחשוב להזהר בו

 
מאז שאמנות הפכה להיות לדרך חיים המלווה בפרנסה (לעיתים טובה יותר ולעיתים טובה פחות) אמנים הבינו שלא יוכלו להסתמך על יכולותיהם בלבד בשביל לנהל את ענייניהם, והצעד הברור מאליו היה מינויו של מנהל אישי, סוכן, אמרגן ואנשי מקצוע אחרים שכל תפקידם הינו לשרת את הקריירה האמנותית של האמן ולקדמו.
אמן ששכר לשירותו מנהל אישי או אמרגן, מבין את החשיבות הרבה שיש בתפקיד האמרגן לקידום הקריירה של האמן. יש יותר ויותר אמנים, בארץ ובחו"ל שנעזרים בשירותיהם אל אמרגנים, סוכנים ומנהלים מקצועיים וההתקשרות ביניהם הפכה לחשובה מאי פעם.
 
אלא שאמנים פעמים רבות מתעלמים מהבעייתיות ומהסוגיות המשפטיות השונות שעולות כאשר האמן והאמרגן חותמים על הסכם ניהול אמן (Artist Management Agreement). בנושא זה אעסוק במאמר זה.
 
תפקידו הבסיסי והעיקרי של מנהל אישי של אמן הינו לקדם את הקשר בין האמן לבין מי שהאמן מעוניין לפתח קשרים עימו. כך למשל אמן מוסיקלי עשוי להיות מעוניין שחברות תקליטים ("לייבלים") יפיקו את התקליטים שלו (ואני מתנצל עם השימוש במינוחים שכיום בחלקם כבר אינם רלוונטיים). אמן שכזה צריך גם קשר ישיר עם מקומות בהם הוא מעוניין להופיע, חברות הוצאה לאור למיניהן, משרדי מכירות כרטיסים וגם אתרי אינטרנט ידועים בתחום המוסיקה.
מנהל אישי ואמרגן שכזה צריך שיכיר ויהיה מנוסה בכל הרכיבים והמנגנונים העסקיים של כל תעשייה הרלוונטית לאמן. מנהל אישי כזה צריך להיות בעל יכולת לנהל ולהנחות את האמן בכל הקשור לאלמנטים הכלכליים והביצועיים הרלוונטיים אליו. על הסוכן האישי גם להיות בעל יכולת להסיר מעל כתפי האמן את הטרחה המינהלית בהתנהלות העסקית היומיומית וכן לייעץ לאמן בכל הקשור לתחום פעילותו (דרכי פרסום, קשר עם קהל האוהדים וכדומה).
 
ההגדרה לגבי היקף תפקיד האמרגן היא הגדרה חשובה, שחשוב שהאמן יבין אותה מראש ויביא אותה לידי ביטוי בהסכם ביניהם. פעמים רבות נתקלתי בהסכם ניהול אמן אשר נוקט בשפה מעורפלת ושאינה ברורה. ניסוח מעורפל מוביל בהמשך לחילוקי דעות ביחס להיקף סמכות ואחריות המנהל האישי.
 
חוזה ניהול אמן אמור לשרטט את מפת חלוקת התפקידים והאחריות בין האמן לבין האמרגן שלו. החוזה מגדיר את מערך היחסים ביניהם ומתווה את הדרך בה עליהם לפעול במהלך פעילותם המשותפת. לכן, הסכם ניהול אמן שכזה אשר לא ינוסח בצורה שתעלה בקנה אחד הן עם ציפיות האמן והן עם ציפיות המנהל האישי משלו, יוביל את הצדדים למצבים בעיתיים שמוטב היה להמנע מהם.
אל תלכו שבי אחר התחושה הישראלית הידועה של "הכל בסדר. למה לפתוח משהו שאין בו בעיה. הרי הוא אמר לי שההסכם סטנדרטי". כל הסכסוכים בין אמנים למנהליהם האישיים החלו ביחסים טובים ומלאי אמון ו"הסכם סטנדרטי" במרבית המקרים לא סייע בפתרונם. הרי רק במצב כזה עלולה להיווצר תחושה של בגידה ומעילה בציפיות וככל שההסכם לא הותאם ספציפית לציפיות האמן והאמרגן כאחד – לא נמצא בו פתרונות לבעיות שיעלו.
חוזה ניהול אמן צריך שיחתם רק לאחר שהאמן והאמרגן כאחד ישבו האחד עם חברו, "שמו את הדברים על השולחן", וקיבלו החלטות באשר לאופן ההתנהלות הצפוי שלהם. אל תחתמו על "חוזה סטנדרטי" (כמו שאתם לא כותבים שיר סטנדרטי) אלא התאימו את הסכם הניהול לצרכיכם.
חשוב להבין את הציפיות, להציע פתרונות אפשריים ולהרגיע את החששות שבוודאי קיימים בתחילת כל תהליך שכזה.
 
בין יתר הנושאים שחשוב להתייחס אליהם הוא אופן הניהול הצפוי. האם למשל מצפה האמן מהמנהל שלו לסוגי פעולות ספציפיות או לכמות של תוצרים כאלו או אחרים? מה מידת החופשיות שניתנת לאמרגן בהסכם הניהול והאם יכול המנהל האישי להטיל על האמן התחייבויות שהאמן אינו מסכים להן (פעמים רבות התשובה היא: "כן, במגבלות", וניסוח המגבלות הוא הוא המלאכה החשובה בעת עריכת הסכם ניהול אמן).
 
כך למשל חשוב שהסכם ניהול אמן יכלול תקופת זמן מוגדרת, גם אם ניתן להאריכה הרי שהארכתה צריך ותתבצע רק אם יתקיימו תנאי סף מסויימים (לדוגמא, רק אם שני הצדדים הצליחו להגיע להפקת מספר מינימלי של שירים ואלו הניבו כמו הכנסות מינימלית, לדוגמא).
חשוב להגדיר את הליך הכנסת ההכנסות, ניכוי ההוצאות וחלוקת הרווחים, ואת הקדימויות שיש לכל צד בו. מחד, האמרגן מטבע הדברים ירצה לקבל ראשון את החזר הוצאותיו. מאידך, האמן בוודאי חייב לקבל כספים כלשהם לפרנסתו ומחייתו. מציעת קו המשווה בין אינטרסים אלו הוא אחת מהנקודות הבעייתיות יותר בהסכם ניהול אמן.
 
סופו של דבר:
אל תניחו שהכל בסדר. חישבו, נהלו משא ומתן ועירכו הסכם ניהול אמן מסודר שמגן על הציפיות שלכם.
 
אם תצטרכו עזרה, נשמח לסייע בידיכם – צרו עימנו קשר או בטלפון: 03-6133333.

תגובות גולשים