איך להפוך תקנון/תנאי שימוש למחייבים?

איך אפשר להפוך את תנאי השימוש/תקנון באתר או באפליקציה שלנו למחייבים, כך שיגנו עלינו במקרים עתידיים של תביעות?

היום אתייחס לדרך בה ראוי שתנאי השימוש והתקנון שלכם יוצגו לגולשים באתר שלכם, על מנת שבעתיד תוכלו להוכיח בבית המשפט שמדובר בהסכם מחייב ושהתנאים שקבעתם בתקנון האתר ובתנאי השימוש אכן מחייבים את המשתמשים.

כיצד להפוך את התקנון ותנאי השימוש שלנו להסכם מחייב
מפלצת תנאי השימוש
עורכי דין בתחום דיני האינטרנט מכירים מספר פסקי דין לפיהם תקנון אתר או תנאי שימוש המצויים בלינק אפור בתחתית העמוד ואשר המשתמשים לא היו מחוייבים לקראם ולאשרם אינם מחייבים (לדוגמא ראו פסק דין כזה (אזהרת PDF) בו אני ניצחתי, בין היתר בשל אותו טיעון, עניין חוגל נ' רביב).
אבל כדי שתנאי השימוש שלכם יחשבו כמחייבים (ולמעשה כחוזה מחייב), עליכם לעמוד בדרישה המשפטית של "גמירות דעת" (ובעברית – הוכחת הסכמה להתקשר ביחסים משפטיים מחייבים).
לכן מומלץ לדאוג שהמשתמשים יאלצו לבצע פעולה פוזיטיבית של ממש לשם אישור התקנון ותנאי השימוש. אין מדובר בפעולה "רגילה" אלא פעולה כזו שהיא מכוונת וייחודית, כמו למשל חובת הקלקה על כפתור "אני מסכים" ואלמנטים נוספים שיש להוסיף לה (למשל – הקפצת המסמך בחלון נפרד וניתן לגלילה ולהדפסה ומניעת אפשרות פעילות באתר או באפליקציה למי שלא אישר חד משמעית את התקנון שלכם).
אם לא די בזה, חשוב שתשמרו על יכולתכם גם להוכיח שפעולה כזו אכן בוצעה (כלומר – שמירת לוגים המשוייכים למשתמשים השונים ומוכיחים את אישור תקנון האתר שלכם), ולכל הפחות את ההבהרה הטכנית שללא אישור תנאי השימוש לא ניתן לבצע פעילות באתר.
בפסק דין אמריקאי שדן בנושא תנאי השימוש של אתר JDate טען המשתמש כי הסמכות המקומית לה הסכים שונה מזו המצוייה במועד הגשת התביעה בתנאי השימוש באתר. JDate הצליחו לפתור עניין זה באמצעות תצהיר של מנהל המכיר את הנושא כי סמכות השיפוט (כפי שנכללה בתקנון האתר) לא שונתה במהלך כל התקופה בה היה התובע מנוי לאתר.
אבל מקרה יותר מעניין (מבחינה משפטית) היה בפרשת אתר Hotwire.com. שם הזמין התובע מכונית שכורה לטיול שערך במקסיקו באמצעות האתר ולאחר מכן, בשל סכסוך, תבע את האתר. האתר טען להעברת הסמכות המקומית לבית משפט אחר בהתאם לתנאי השימוש שלו, אלא שהתובע טען שתנאי השימוש לא חייבו אותו, כיוון ש"אולי" הלינק אליהם לא היה פעיל במועד ההזמנה.
האתר סיפק הצהרות ("תצהירים") של שני עובדיו: האחת, VP ניהול מוצר והשני מנהל מוצר ראשי. שניהם אישרו שתנאי השימוש של האתר בעת הרלוונטית להזמנה כללו את תניית מיקום השיפוט בנוסחה כפי שהוא.
אבל בכך לא הסתפק האתר. אותן הצהרות כללו גם (וכאן העניין החשוב אליו אני מבקש להפנות את תשומת ליבכם) הצהרה לפיה משתמשי האתר לא היו מסוגלים, מבחינה טכנית, להזמין מכונית באתר אם לא אישר באופן אקטיבי את תיבת ה"אני מסכים לתנאי השימוש של האתר".
בשלב זה, עבר הנטל אל כתפי התובע להראות שהקישור לתנאי השימוש לא עבד, ובכך כשל התובע.
השורה התחתונה של שתי הפרשות (והמסר למאמר הזה):
מעבר לכתיבת תקנון או תנאי שימוש מלאים ונכונים לאתר או לאפליקציה שלכם, חשוב:
1.          שתהיה לכם היכולת הטכנית לדעת ולאחזר מה היה נוסח תנאי השימוש בכל מועד רלוונטי,
2.          שהאנשים הטכניים בארגון יוכלו להצביע על כך, שלא ניתן היה לבצע פעילות באתר אלא אם המשתמש אישר פוזיטיבית את תנאי השימוש.
 
ועכשיו אתם –
אם אתם לא בטוחים אם תנאי השימוש או התקנון באתר שלכם מחייבים, רוצים ייעוץ מקצועי אמיתי איך להגן על עצמכם מפני תביעות וצרות אחרות – אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון 03-6133333. ביחד נכתוב תנאי שימוש / תקנון מחייב שיותאמו ספציפית לאתר או לאפליקציה שלכם וייגנו עליכם ועל העסק שלכם במקרה של תביעה עתידית.

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-27.12.2022.