חשיבות עריכת הסכם זכויות יוצרים

או – למה בכלל צריך לטרוח ולערוך הסכם זכויות יוצרים?

הסכם בדבר זכות יוצרים ביצירות מוזמנות מכריע בעניין הבעלות בזכויות היוצרים באותן יצירות. כך קבע בית המשפט המחוזי בחיפה.

התובעת, טל רינקוב, ציירה 37 קלפי טארוט לפי הזמנת הנתבעת (קרני צור קליין) על בסיס הסכם בין שתיהן.
בין היתר הסדיר ההסכם גם את נושא זכות היוצרים. הנתבעת הזמינה מהתובעת יצירת קלפי טארוט וההסכם ביניהן קבע כי זכויות יוצרים בציורים נותרות בידי התובעת; כי לא ישולמו תמלוגים על זכויות היוצרים בקלפים ועל מוצרים אחרים וכן הוגדרו המוצרים ביחס אליהם רשאית הנתבעת להשתמש בציורים המוזמנים. עוד נקבע בהסכם נושא מתן הקרדיט (כולל חובת מתן פרטי יצירת קשר עם התובעת) ופרטים נוספים לרשיון השימוש.

הנתבעת פרסמה את הקלפים והיצירות המוגנות באתרים שונים באינטרנט, בבלוג שלה, בפייסבוק וכדומה. לא צורפו פרטי התובעת ליצירת קשר ולא ניתן הקרדיט המוסכם.

למה ההסכם חשוב?

ההסכם המתייחס לזכויות היוצרים של התובעת היה בעל חשיבות רבה, שכן החוק קובע מנגנון ברירת מחדל, ומאפשר לצדדים להתנות עליו. מזמין (או יוצר) שרוצה לשמור או להבהיר שזכויות היוצרים בידיו, מוטב יהיה שיגדיר בהסכם בדיוק בידי מי זכויות היוצרים, מראש.

יתרה מכך, הסכם המסדיר את זכות היוצרים ביצירה מגדיר גם תנאי שימוש ("רשיון שימוש") לפי בחירת הצדדים, ושימוש שייעשה שלא לפי התנאים המוסכמים מהווה הפרת זכויות יוצרים והפרת רשיון שימוש.

אם לא יערכו הסכם שמסדיר את זכויות יוצרים ביצירות תיווצר אי וודאות; בכך מותירים המתקשרים את שיקול הדעת וההכרעה בידי שופט עתידי שלאיש אין בטחון כיצד יפסוק. במצב כזה, מוטב יהיה לשני הצדדים למעשה, להגדיר את התנאים המשפטיים והבעלות בזכות היוצרים מראש, ולא להותיר את העניין בערפל.
במצב כזה כשהיה הסכם ברור שקבע בידי מי זכות היוצרים וכיצד יש להציג את הקרדיט ואת פרטי יצירת הקשר, היה בידי התובעת הזהירה קלף מנצח. התובעת היתה זהירה לערוך הסכם שהגדיר בדיוק את המצופה משני הצדדים, את זכות היוצרים שלה ביצירות ואת היקף רשיון השימוש אותו היא מעניקה לנתבעת. בכך, "חסכה" מבית המשפט את הצורך לשער מה הסכמת הצדדים – והביאה לפסיקה שהנגה על זכויות היוצרים שלה.

המסקנה שחשוב להבין מפסיקה זו, היא היתרון המהותי שיהיה בידי בעל זכות יוצרים בהגנה על יצירתו, אם נמצא בידיו – מראש – הסכם המגדיר את זכויותיו.

אל תניחו שאתם כיוצרים בהכרח בעלי זכויות יוצרים. "עיזרו" לבית המשפט להחליט לטובתכם ועירכו הסכם מסודר המבהיר בידי מי זכויות היוצרים ביצירות שיצרתם, וכן מה תנאי רשיון השימוש אותו אתם מעניקים למזמין היצירה.
אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם עומדים מול שוקת שבורה. למזלה, התובעת הזהירה שמרה על עצמה ולכן קיבלה פיצוי של 55,000 ש"ח בגין ההפרות.

אוקטובר 2014

תגובות גולשים