חשיבות עריכת הסכם זכויות יוצרים

או – למה בכלל צריך לטרוח ולערוך הסכם זכויות יוצרים?

הסכם שמסדיר הזמנתן של יצירות יהיה ראיה מכריעה באשר לבעלות בזכויות באותן יצירות. כך קבע בית המשפט המחוזי בחיפה (ב-2014).
עריכת הסכם זכויות יוצרים - מטלה חשובה
עריכת הסכם זכויות יוצרים – מטלה חשובה

התובעת ציירה 37 קלפי טארוט לפי הזמנת הנתבעת על בסיס הסכם בין שתיהן.

בין היתר הסדיר ההסכם גם את נושא זכות היוצרים. הנתבעת הזמינה מהתובעת יצירת קלפי טארוט וההסכם ביניהן קבע כי זכויות יוצרים בציורים נותרות בידי התובעת; כי לא ישולמו תמלוגים על זכויות היוצרים בקלפים ועל מוצרים אחרים וכן הוגדרו המוצרים ביחס אליהם רשאית הנתבעת להשתמש בציורים המוזמנים. עוד נקבע בהסכם נושא מתן הקרדיט (כולל חובת מתן פרטי יצירת קשר עם התובעת) ופרטים נוספים לרשיון השימוש.
הנתבעת פרסמה את הקלפים והיצירות המוגנות באתרים שונים באינטרנט, בבלוג שלה, בפייסבוק וכדומה. לא צורפו פרטי התובעת ליצירת קשר ולא ניתן הקרדיט המוסכם.

למה ההסכם חשוב?

ההסכם המתייחס לזכויות של התובעת היה בעל חשיבות רבה, שכן החוק קובע מנגנון ברירת מחדל, ומאפשר לצדדים להתנות עליו. מזמין (או יוצר) שרוצה לשמור או להבהיר שהזכויות בידיו, מוטב יהיה שיגדיר בהסכם בדיוק בידי מי זכויות היוצרים, מראש.
יתרה מכך, הסכם המסדיר את הזכות ביצירה מגדיר גם תנאי שימוש ("רשיון שימוש") לפי בחירת הצדדים, ושימוש שייעשה שלא לפי התנאים המוסכמים מהווה הפרת זכויות כמו גם הפרת רשיון שימוש.
אם לא יערכו הסכם שמסדיר את הזכויות ביצירות עלולה להיווצר אי וודאות; בכך מותירים המתקשרים את שיקול הדעת וההכרעה בידי שופט עתידי שלאיש אין בטחון כיצד יפסוק. במצב כזה, מוטב יהיה לשני הצדדים למעשה, להגדיר את התנאים המשפטיים והבעלות בזכות מראש, ולא להותיר את העניין בערפל.
כשהיה הסכם ברור שקבע בידי מי הזכויות וכיצד יש להציג את הקרדיט ואת פרטי יצירת הקשר, היה בידי התובעת הזהירה קלף מנצח. התובעת היתה זהירה לערוך הסכם שהגדיר בדיוק את המצופה משני הצדדים, את זכותה שלה ביצירות ואת היקף רשיון השימוש אותו היא מעניקה לנתבעת. בכך, "חסכה" מבית המשפט את הצורך לשער מה הסכמת הצדדים – והביאה לפסיקה שהגנה על זכויותיה.
המסקנה שחשוב להבין מפסיקה זו, היא היתרון המהותי שיהיה בידי בעל זכות יוצרים בהגנה על יצירתו, ככל שדאג ליצור מראש הסכם שמסדיר את זכויותיו.
אל תניחו שאתם בהכרח בעלי זכויות היוצרים. "עיזרו" לבית המשפט להחליט לטובתכם ועירכו הסכם מסודר המבהיר בידי מי הזכויות ביצירות שיצרתם. דאגו להסדיר למשל גם את תנאי רשיון השימוש אותו אתם מעניקים למזמין היצירה וכל רכיב חשוב אחר (כמו למשל מתן הקרדיט המבוקש על ידיכם).
אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם עומדים מול שוקת שבורה. למזלה, התובעת הזהירה שמרה על עצמה ולכן קיבלה פיצוי של 55,000 ש"ח בגין ההפרות.

המאמר נכתב באוקטובר 2014 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין. המאמר הושאר באתר בשל העניין שבו ויתכן שאינו עדכני.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-5.1.2023.