זכויות יוצרים ברשתות חברתיות – של מי הסטטוס הזה לעזאזל?

 

זכויות היוצרים והבעלות בתכנים שמועלים לפייסבוק, לטוויטר, לפינטרסט ולרשתות חברתיות אחרות כלשהן הן נושא מאוד בעייתי  בעיקר בקרב יוצרים עצמאיים.

קשה לעקוב אחרי כל התנאים וההנחיות של רשתות חברתיות כמו פייסבוק ושאלת הבעלות וזכויות היוצרים ביצירות שהועלו אליהן מטרידות יוצרים רבים.

אנחנו מכירים את השמועות שמדי פעם עולות שפייסבוק העבירה לבעלותה את כל התמונות שהעלינו לחשבון שלנו. בינתיים כל השמועות האלו התבררו כלא נכונות. אנחנו גם מכירים את המחלה שפשטה לאחרונה לפיה אם נעלה לקיר שלנו סטטוס באנגלית משפטית ארוכה ומשעממת בטח … יקרה משהו חשוב, מה – לא ? …

אם כן, התשובה הפשוטה בדין הישראלי היא: זכויות היוצרים ביצירה הן של היוצר, אלא אם הוא העבירן במפורש או במשתמע לאחרים.

כל יצירה שקובעה ופורסמה – מוגנת. תמונות, פוסטים ועוד, כולם מוגנים בזכות יוצרים בעצם היצירה והקיבוע שלה.

נכון, בעצם ההעלאה לרשת חברתית בלי שום מגבלה, אזהרה או כיתוב אחר גם הגדלנו בצורה ניכרת את הסיכון שיפרו את זכויות היוצרים שלנו, אבל אין טוב בלי רע.

הבעיה העיקרית שנוצרה היא שכאשר אנחנו מאשרים את תנאי השימוש של רשתות חברתיות (לפחות אלו שנהנות מייצוג משפטי מקצועי), אנחנו גם מסכימים בצורה חוזית לתנאי השימוש שלהם, ואם תנאי השימוש שלהן כתובים באופן כזה שמעביר את זכויות היוצרים מאיתנו לכל מישהו אחר, אנחנו עלולים להיות כבולים בתנאים שאישרנו.

במאמר הזה אבדוק (בנקודת זמן מאוד ספציפית – מועד כתיבת הפוסט, שלא יעודכן בהמשך) את תנאי השימוש של כמה רשתות חברתיות ידועות ביחס לזכויות היוצרים בתכנים שמשתמשים מעלים אליהם.

פייסבוק

קודם כל חשוב להזכיר שבעצם ימים אלו פייסבוק שוקלת להחליף את תנאי השימוש שלה ואף מנסה לקדם סקר משתמשים בנושא, כך שיתכן שתוכן פוסט זה יהיה לא רלוונטי בעוד זמן קצר (אם כי לא בדקתי את תוכן התנאים המוצעים).

פייסבוק מבהירה שאתם ממשיכים להיות הבעלים של זכויות היוצרים שלכם, אבל במקביל אתם מעניקים לפייסבוק עצמה רשיון שימוש לא מבוטל בתכנים וביצירות שלכם שהעליתם לפייסבוק.

אם בשלב מאוחר יותר התחרטתם ומחקתם את התוכן, גם אז – רשיון השימוש נותר בעינו ככל שהתוכן שהעליתם הופץ (shared) על ידי אחרים כך שהצעד הוא חד-כיווני.

למעשה זו אזהרה חשובה ביחס לכל תוכן שאתן מעלים לאינטרנט – שימו לב שכאשר אתם מעלים תוכן לאינטרנט, אתם מאבדים את השליטה עליו. גם מחיקה שלו יתכן ותהיה מאוחרת מדי. התוכן כבר לא רק בידיכם.

טוויטר

גם בטוויטר המדיניות דומה. זכויות היוצרים המקוריות נותרות בידי היוצר, מעלה התוכן.

אולם לפי תנאי השימוש של טוויטר די בכך שהעליתם את התוכן שלכם לטוויטר ואתם מקנים בכך רשיון כמעט בלתי מוגבל הן לטוויטר והן ליתר המשתמשים להפיץ את התוכן; ממש ללא הגבלה – in any and all media or distribution methods (now known or later developed).

השאלה העיקרית היא  – האם בכלל יש זכויות יוצרים בתוכן שמועלה לטוויטר. במרבית המקרים, רכישת זכויות יוצרים בתוכן שאינו עולה על 140 תווים אינה משימה פשוטה, אך משוררי ההייקו היפנים והחמשירים מוכיחים שהדבר אפשרית.

ברצוני להעיר, שהשאלה הזו בדבר זכויות יוצרים בסטטוס היתה יכולה להשאל גם ביחס לסטטוסים בפייסבוק, אבל נצא מנקודת מוצא שמדובר לא ב"קמתי הבוקר ותראו איזה קפה שתיתי" אלא בסטטוס יותר יצירתי, שמאפשר רכישת זכויות יוצרים.

פינטרסט

בניגוד אולי לטוויטר ופייסבוק שכוללים גם תכנים טקסטואליים לא מעטים, פינטרסט ממוקד בעיקר בתכנים ויזואליים.

גם כאן, העקרון בתנאי השימוש דומה לאלו של פייסבוק וטוויטר.

חשוב להזכיר ששלושת השירותים הללו יוצאים מנקודת מוצא לפיה הזכויות המקוריות בתכנים שייכות למי שמעלה אותן לשם ולנקודה זו אשוב בהמשך.

 

יוטיוב

תנאי השימוש של יוטיוב מוחלים על כל מי שמעלה סרטון לאתר.

נדמה שיוטיוב הוא האתר שלמד את הלקח המשמעותי ביותר מהתחככות בקהל המשתמשים ובעלי הזכויות לאורך השנים (ופסק הדין בעניין ויאקום הוא רק דוגמא). תנאי השימוש של יוטיוב מוודאים שהמשתמשים יאשרו בצורה ישירה שהתוכן שהם מעלים לאתר אינו מפר זכויות של אחרים. אני חייב להודות שאני לא בטוח שהתחייבות כזו אמורה להחזיק מים, אבל מכיוון שיוטיוב גם מפעיל מערכות מאוד מתוחכמות לאיתור והסרת תכנים מפרים, בית המשפט האמריקאי בסך הכל בחר להגן על האתר ולא לחייב אותו בהפרת זכויות.

המעניין בתנאי השימוש של יוטיוב הוא לאו דווקא הרשיון הדי נרחב שבעצם העלאת התכנים אנחנו מעניקים לאתר, אלא הרשיון הנרחב אף הוא ליתר משתמשי יוטיוב לעשות שימוש בתכנים שלנו. עכל עוד לא בחרתם באלטרנטיבות אשר טכנית מונעות שיתוף והפצתה, הרי תנאי השימוש קובעים שבעצם העלאת התכנים אנחנו בהעלאת התוכן ליוטיוב אתם מעניקים ליתר המשתמשים רשיון לצריכת התכנים דרך יוטיוב והשירותים שלו, וכמובן גם ליוטיוב עצמו.

בשורה התחתונה – שווה לחשוב פעמיים לפני כל הפצה של תוכן חשוב ומוגבל באינטרנט. אל תסמכו על אתרי רשתות חברתיות כמו יוטיוב ופייסבוק שיגנו על זכויות היוצרים שלכם.

 

תגובות גולשים