online shopping icon

מי בעליה של חנות באתרים דוגמת איביי (Ebay) ואטסי (Etsy)?

במאמר הזה אנסה להשיב לכם על השאלה עליה לא חשבתם – מי הבעלים בחנות מקוונת באתרי מסחר מקוון דוגמת אטצי (Etsy) ואיביי (Ebay) כשהשותפים מחליטים להפרד? מי יקבל את סיסמת הגישה לחנות ואת רשימת הקונים שלה? מי ימשיך להשתמש בחנות?

האם היצרן, בעל המוצרים הנמכרים (בעל זכות היוצרים והקניין הרוחני) או מפעיל החנות, המשווק, האפיליאט (מי שהשקיע מאמצים רבים בקידום החנות)?

אתם חושבים שאתם יודעים את התשובה? בואו נראה.

בימים אלו (2017) ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשאלה הזו ממש – מי מחזיק בזכויות קניין רוחני ובעלות בחנות מקוונת שנפתחה באתרי פלטפורמה דוגמת Etsy ו- Ebay ?

מקריאת פסק הדין שמחתי לראות שההמלצות שאני נותן ללקוחות הן מדוייקות, ולכן אתחיל בהמלצה –

למה בכלל להשאיר את הקביעה מי הבעלים של חנות מקוונת בידי בית המשפט?

עדיף פשוט לחתום מראש על הסכם מסודר שפותר בעיות אפשריות רבות וביניהן גם מסדיר את השאלות אודות זכויות בעלות וקניין רוחני בחנות מקוונת ובתכנים שבה.

במאמר זה לא אתייחס ספציפית לפסק הדין אלא אראה את התמונה בכללותה ואכוון אתכם לפתרון הנכון ביחס לחנות "שלכם".

נקודת המוצא היא כי חנות מקוונת אינה "נכס" ולא חפץ פיזי. מדובר באוסף של זכויות חוזיות יחד עם זכויות חוקיות הגלומות בדיני הקניין הרוחני וכן זכויות שימוש בנתוני הגישה לחנות – שם משתמש וסיסמא. הפעילות בחנות נחלקת בין בעל המוצרים לבין האפילייאט, המשווק.

אם לא תכינו מראש הסכם שיכסה את הנושאים הרלוונטיים יצטרך בית המשפט להפעיל את שיקול דעתו בשאלה מי בעליה של החנות ולמי שייך כל אחד ממרכיביה? התשובה עלולה לאכזב אתכם אם לא תתכוננו מראש.

לדוגמא (ושימו לב. ישנם נושאים רבים אחרים. אלו ניתנים רק כדוגמא שאין להסתמך עליה) –

  • החנות עצמה. האם זו יצירת לקט? האם היא מוגנת בדרך אחרת?
  • המשתמשים שביקרו בחנות. האם הם "שייכים" לבעל הסחורה או למפעיל החנות? הרי היסטוריית הרכישות של המשתמשים ופרטי הקשר שלהם הם נתונים חשובים ביותר.
  • הפרטים המאפשרים גישה לחנות ולניהולה (שם משתמש וסיסמא, למשל). למי הם שייכים ומי רשאי להוסיף ולהשתמש בהם?
  • המוצרים הנמכרים בחנות. האם רשאי מפעיל החנות למכור אותם ללא הסכמת היצרן? האם נרשם על המוצרים עיצוב/מדגם או שהם מוגנים בזכות יוצרים או זכות אחרת?
  • התמונות והטקסטים הנלווים למוצרים בחנות. למעשה, אלו הם עיקר הרכיבים המוגנים בפועל במסגרת דיני הקניין הרוחני (אלא אם נזהרתם ורשמתם גם מדגם על המוצרים, דבר שבדרך כלל לא קורה אבל חוק העיצובים החדש הצפוי בקרוב יקל מעט בנושא זה).
  • וכמובן – המוניטין הנצבר בחנות ובמוצרים. למי הוא שייך? למפעיל החנות, המשווק או לבעל המותג שמוצריו נמכרים בה? התשובה לשאלה זו פעמים רבות תהיה תלויה בנסיבות הספציפיות של תפעול כל חנות.
  • חשבונות השיווק והאפיליאט השונים. למי הם שייכים? האם למשווק או שמא גם להם זכאי בעל המוצרים?

עינינו הרואות שמדובר כאן ברכיבים רבים שצריך להתייחס אליהם, ולכן הפתרון החכם והזהיר שיקטין את הנזקים שלכם בצורה משמעותית הוא להגדיר את כל הנושאים האלו ונושאים חשובים אחרים מראש, בהסכם כתוב וחתום.

לאחר שקראתם את המאמר, אני ממליץ לפעילים באתרי מסחר מקוון וחנויות מקוונת (אטסי, איביי ואחרים) אנא התייעצו עם עורך דין טרם כניסה למיזם המשותף, ועירכו חוזה המסדיר את יחסיכם מראש, לפני שאי ההסכמות יתעוררו.

 

 

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-27.12.2022.