למי הזכויות בחשבון פייסבוק?

שאלה מעניינת ביחס לניהול עמודי מדיה חברתית (=פייסבוק וטוויטר) עולה בתביעה שהוגשה בארה"ב. התביעה עוסקת בעמודי הפייסבוק של סדרת הטלוויזיה "המשחק" של BET.

בקצרה, מדובר בסדרה שמשכה כמעט 8 מליון צופים במועד הקרנתה והיא עוסקת בחייהם של שחקני פוטבול אמריקאיים. בין יתר הסיבות להצלחה הגדולה של הסדרה, נהוג לשייך עבודה טובה בתחומי המדיה החברתית (וראו כתבה על כך ב-Hollywood Reporter).

סטייסי מאטלוק היתה חלק בלתי נפרד מאותו מסע מדיה חברתית מוצלח ולאחרונה היא הגישה תביעה כנגד "רשת BET" (מצטער, הייתי חייב…) ביחס לעבודתה עבורה במדיה החברתית.

לטענתה, עמוד המעריצים של הסדרה נוסד על ידה בפייסבוק בשנת 2008, ורק לאחר מכן BET התקשרה עימה בנושא זה, בשלב בו כבר היו לה 750,000 "לייקים". במצב זה עשתה הרשת שימוש בעמוד הפייסבוק כדי לחזק את ה"באזז" סביב הסדרה בעת המשכתה.

תחילה סוכם לתשלום שעתי עבור עבודתה של מאטלוק במדיה החברתית, אבל ככל שהרשת רצתה לנצל יותר ויותר את המדיה החברתית ליצירת ה"באזז", החל מו"מ להגדלת תנאיה של מאטלוק כנגד תוצרים מפורטים יותר. תחילה דחתה מאטלוק את הצעת הרשת, כי משמעותה היה סכום נמוך יחסית תמורת ויתור על כל זכויותיה בעמוד הרלוונטי.

בכל אותו זמן מאטלוק ממשיכה לקדם את העמוד וכבר מגיעה למעל ל-3 מליון לייקים אבל מתנגדת ולא מוכנה להעביר זכויות או בעלות בעמודים לרשת. מנגד, הרשת דורשת ממאטלוק לספק לה גישה אדמיניסטרטיבית ל"עמודים שלהם".

מאטלוק, נשברת ובשלב מסויים חותמת על הסכם המעניק לרשת גישה שכזו, עם התחייבות של הרשת שלא יעשה שימוש בזכויות באדמיניסטרטיביות כדי להוציא את מאטלוק מניהול העמוד.

במקביל BET החלה מפעילה עמוד פייסבוק משלך עצמה עבור הסדרה שלה. מאטלוק סבורה שמדובר בתחרות לא הוגנת. מכיוון שהעמוד של הרשת לא הצליח, ניסתה הרשת לקנות ממאטלוק את העמוד שלה. הויכוח על הסכומים היה מהותי (הרשת הסכימה לשלם 15,000$. מאטלוק דרשה 1.2 מליון דולר…). הצעה כזו והצעה אחרת מצד הרשת, כולן נדחות. ואז מאטלוק מורידה את רמת ההרשאה של הרשת בעמוד הפייסבוק ממנהל ל-moderator.

הרשת לא הסכימה והוציאה מכתב דרישה לסיום השימוש בזכויות הקניין הרוחני השייכות לה. באותה תקופה לעמוד כבר 6.2 לייקים, והנה הרשת מוציאה מכתב הסרה לפייסבוק ביחס לעמוד. פייסבוק אכן מסירה את העמוד ומאטלוק טוענת לאובדן הכנסה משמעותי. לא רק זו, היא טוענת כנגד הרשת להפרת זכויות יוצרים, בהעתקת רכיבים מהעמוד של מאטלוק לעמוד של הרשת שנפתח קודם.

כרגע, אין עוד החלטה בעניין, אבל הקרב עקוב הדם הזה מלמד אותנו על הרגישות שיש בהבהרת הבעלות הן בניהול עמודי מדיה חברתית ופייסבוק והן בתכנים הנכללים בהם.

למשל, אם מנהל יוצר תוכן שמתבסס על קניין רוחני שאינו שלו. למי שייך התוכן, למנהל או לבעל הזכויות המקורי?

ומה קורה בעת סכסוך, האם יש לאפשר לבעל זכויות הקניין לעקוף את מנהל התוכן ולהשתלט על העמוד "שלו"?

כרגע אין עוד תשובות לשאלות אלו, אבל הן מנהל מדיה חברתית חכם והן לקוח חכם, יכולים לפתור את הבעיות הללו מראש, בהסכם מפורט שיגן עליהם בצורה האופטימלית, וזו המלצתנו. מדוע לא להיות מודעים לבעיות ולפטור אותן טרם יתעוררו?

תגובות גולשים