סמכות שיפוט באינטרנט ו-Adwords

האם שימוש בפרסום במילות חיפוש קנויות (Adwords) מקנה סמכות ספציפית לדיון בתביעה?

לכאורה, אולי כן. הרי בארץ למשל נמצא פסקי דין רבים אשר קובעים כי סמכות השיפוט באינטרנט היא כלל ארצית, ואינה מוגבלת לעיר ספציפית.
מצד שני צריך לזכור את ההקשר (בדרך כלל – הצרכני) בו ניתנו פסיקות כגון אלו. בארה"ב הדין מעט יותר מפותח, ולכן פסק הדין הזה מעניין.
בני הזוג רוקה ביקרו בחוף פבל בקליפורניה (Pebble Beach), שם החליקה גב' רוקה ונפצעה. כששבה לביתה בפנסילבניה, הגישה תביעה כנגד המלון הקליפורני, בפנסילבניה.
בעייתה העיקרית היתה להקים סמכות שיפוט באינטרנט ביחס למלון שבקליפורני (שהרי אינו פעיל בפנסילבניה, אין לו עובדים או משרדים שם, אינו מגייס שם לקוחות באופן ספציפי ולא נמצא דבר המקשר אותו למדינה למעט הפרסום הכללי שנצפה גם שם).

השימוש במילות חיפוש (אדוורדס). האם מקנה סמכות מקומית?

לא הגב' רוקה תיסוג בפני מכשלות שכאלו. חשבה וחשבה ומצאה פתרון – בית המלון עשה שימוש במילות חיפוש קנויות (אדוורדס) שחשפו אותו בפני אזרחי פנסילבניה (ובמקומות רבים אחרים בעולם). לכן, לטענת התובעת, היה כפוף לסמכות השיפוט באינטרנט של בתי המשפט המקומיים של פנסילבניה.
למרות הניסוח היפה, בית המשפט האמריקאי דחה טענתה זו וקבע – הפנייה של בית המלון בעת השימוש במילות החיפוש הקנויות בוצעה לאזרחים בכל רחבי העולם, לא רק בארה"ב; לא בוצעה שום פעולה ספציפית של המלון שהצביעה על מיקוד הפניה לאזרחי פנסילבניה או על פעילות חריגה שם; לא נרכשו מילות חיפוש ייחודיות לאזרחי פנסילבניה. לכן, הגשת התביעה שם נדחתה בחוסר סמכות שיפוט באינטרנט מבחינה מקומית.

המסקנה: לא!

פרסום במילות חיפוש קנויות (אדוורדס) כמוהו כפרסום מודפס בעיתון כלל אמריקאי. פרסום שכזה אינו מקנה סמכות במדינה ספציפית, כך פסק בית המשפט.
לסיום אציין, כי בית המשפט אינו מתייחס לדינם של מפרסמי אדוורדס אשר רכשו מיקוד גיאוגרפי לאזרחי פנסילבניה, ורומז כי יתכן ששם החלטתו תהיה שונה אם אלו היו העובדות הרלוונטיות.
אלא שגם כאן המסקנה מתיישבת עם הגיון הדברים – כאשר גוף מסחרי פועל כדי ליצור לעצמו קהל לקוחות ספציפיים – הוא חושף עצמו לסמכות השיפוט באותה מדינה, גם אם מדובר בסמכות שיפוט באינטרנט. מצד שני, כאשר הפעילות היא כללית, ולא ממוקדת, יצטרך התובע לעמוד בנטל נוסף על מנת להקנות לבית המשפט סמכות שיפוט באינטרנט על המקרה שלו.

המאמר נכתב ב-2014 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-11.1.2023.