social media icon

מדריך משפטי למנהלי קבוצות ודפים בפייסבוק

החלטתם שאתם מעוניינים להיות מנהלי קבוצת פייסבוק, לנהל את הדף של העסק שלכם, לנהל קבוצה של המעסיק שלכם או סתם פתחתם קבוצה בשביל עצמכם וגיליתם שפתאום היא צמחה. אבל האם בכלל הבנתם מה "כללי המשחק" המשפטיים החלים עליכם והתכוננתם לבעיות שעלולות היו להתעורר?

אני מציג לכם מדריך ראשוני להבנת התחום המשפטי. שימו לב שהמאמר הוא כללי, אינו מתעדכן, אינו מחליף ייעוץ ואין להסתמך עליו בכל מקרה ספציפי שלכם, שכן יתכן שהוא לא מתאים אליו.

מדריך משפטי וחוקי לניהול קבוצות ברשתות חברתיות ופייסבוק
מדריך משפטי וחוקי לניהול קבוצות ברשתות חברתיות ופייסבוק

מה הדינים הרלוונטיים לקבוצה שלכם

על כל קבוצת פייסבוק חלים מספר סוגי דינים והסכמים [קבוצה, חשבון, דף; פייסבוק, טיקטוק, אינסטגרם. המדיה הספציפית פחות חשובה להבנת הנושא. המחבר]. ביניהם למשל: החוק הישראלי הכללי; ההסכמים הרלוונטיים (כמו תקנון הקבוצה) תנאי השימוש של פייסבוק; וכמובן דיני האינטרנט והרשתות החברתיות, אשר הולכים, נבנים ומתפתחים לאורך השנים.

כל קבוצת דינים שכזו יכולה להיות בעלת השפעה שונה ביחס לקבוצות מסוגים שונים. לדוגמא, התייחסות החוק הישראלי עשוייה להיות שונה ביחס לדף מעריצים של תכנית טלביזיה, לקבוצה שנועדה לסייע לחבריה להגמל מעישון, לקבוצה שמטרתה לסייע ללוחמי כנגד "ספאם" או לקבוצה שמטרתה סיוע למקצועני פרסום ברשת.

לכן, טרם פתיחת הקבוצה (או מיד כעת, אם כבר פתחתם), אנא מכם – גשו לפגישת יעוץ אצל עורך דין מומחה העוסק ברשתות חברתיות ובפייסבוק וקבלו ממנו הנחיות לדינים הרלוונטיים לקבוצה שלכם.

פתיחת הקבוצה

כדי להבין מה משמעות מילוי תפקיד בקבוצה, קודם כל קיראו את ההנחיות הרלוונטיות המפורסמות במדיה הרלוונטית.

עליכם לשים לב שקבוצה מוקמת בפייסבוק על בסיס חשבון אישי (פרופיל) של משתמש. משמע, קיים משתמש אחד המגדיר את עצמו כ-Admin ("אדמין") הקבוצה, המנהל הראשי, ודרכו מנוהלת הקבוצה (כמובן- יתכנו מספר אדמינים לאחר הקמת הקבוצה). בקבוצה ישנם מספר תפקידים נוספים, שלכל אחד מהם סמכויות ניהול שונות.

מטבע הדברים, יהיה זה מומלץ לשמור על מעמדכם כאדמין, שכן זה המעמד הבכיר ביותר בקבוצה או בדף. ויתורכם על מעמדכם כאדמין עשוי ללמד על כוונתכם שאינכם בעלי הקבוצה.

בחירת שם לקבוצה

בעת בחירת שם הקבוצה חשוב לבחור שם שלא יגרום לבעיות מסוגים שונים.

לדוגמה, המנעות מבחירת שם מטעה (בעיה בדיני הגנת הצרכן או עוולת גניבת עין), המנעות מבחירת שם המשתמש בסימן מסחר של אחר (הפרת סימן מסחרי), המנעות מבחירת שם פוגעני (לשון הרע), המנעות מבחירת שם תיאורי או מרמז (שאחרים יוכלו להשתמש בו ללא בעיה כיוון שאתם לא תוכלו להגן עליו באמצעות רישום סימן מסחר) וכן מגוון רב של שמות עשוי לגרום לתקלות.

לכן, אנא היזהרו, חישבו היטב על השם וביחרו אותו בקפידה, לאחר התייעצות עם מומחה משפטי אם צריך.

הגדירו את תקנון הקבוצה

תקנון הקבוצה הוא למעשה הסכם ביניכם לבין משתמשי הקבוצה, במסגרתו אתם מכתיבים למשתמשים מה הם התנאים שיחולו בעת פעילותם בקבוצה, מה אתם מצפים מהם וכיצד אתם עשויים לפעול כאשר דבר מה לא ימצא חן בעיניכם בהתנהלותם.

סוגיות שיכללו בתקנון יכולות להיות למשל – אילו סוגי תכנים מותר לפרסם בקבוצה, ואילו אסור; מתי מותר למנהל בקבוצה למחוק פוסט או אף להרחיק משתמש מהקבוצה; מה אופן ההתנהלות המצופה בין חברי הקבוצה לבין עצמם; מי רשאי להיות חבר בקבוצה ועוד.

התקנון אינו צריך להיות משפטי (ואפילו עדיף שלא יהיה), אך מאוד מומלץ להעזר בעורך דין על מנת לאתר את הבעיות הרלוונטיות לקבוצה שלכם שיש להתייחס אליהן.

עוד חשוב, להצמיד את התקנון בצורה ברורה לעמוד הקבוצה במקום בולט, כמו גם לחזור עליו בפוסטים והודעות שונות, על מנת שכוחו המחייב את חברי הקבוצה יהיה ברור.

כמובן שתקנון זה יכול שינוסח בהרחבה, ומנגד יכול שיוצג כמספר כללים ספציפיים וברורים. הכל לשיקולכם בנסיבות לאחר שהבנתם את המשמעות הרלוונטית.

היחסים (המשפטיים) בין מנהלי הקבוצה

מבחינה משפטית, היחסים בין מנהלי הקבוצה שלכם (בינכם לבין עצמכם) הינם סוג של שותפות. כשותפות, הדין מטיל עליכם חובות מסויימות שעשויות לחשוף אתכם לתקלות שלא צפיתם. למשל, על פי חוק הרי ששותפים אחראים האחד לפעולותיו של חברו; אחריות אישית שלכם לפעולות יתר המנהלים מקובלת עליכם?

לכן מאוד מומלץ להגדיר ביניכם את הכללים שיחולו ביניכם לבין עצמכם, על מנת למנוע מצב בו הדין הכללי יחיל עליכם כללים שאולי לא ציפיתם להם.

חשוב להגדיר, למשל, מה מידת אחריותו של כל אחד מכם, מה המגבלות החלות על כל אחד מכם, מה יכולתו של כל אחד מכם לעשות שימוש בקבוצה, בשם שלה, בתכנים שבה או בכל נושא אחר, לצורך קידום ענייניו הפרטיים, וכדומה. הגדרות אלו גם ישמשו קו מנחה בין השותפים אודות המותר והאסור, וגם יאפשרו לכם לחזק את הגנתכם במקרה שמי משותפיכם, מנהלי הקבוצה, ימעד.

תוכן גולשים והפרות קניין רוחני, זכויות יוצרים, לשון הרע, הגנת הפרטיות ועוד – איך מתמודדים? 

כדאי וחשוב להבין את המגבלות שהדין מטיל עלינו בנושאים שונים, ולהבהיר אותן לכל מנהלי הקבוצה. נושאי זכויות יוצרים, לשון הרע, הגנת הפרטיות ורבים אחרים; כולם מטילים מגבלות שונות במסגרת ניהול הקבוצה, וכדאי לכל הפחות להיות מודעים ולשים לב לכך בעת ניהולה.

למשל, הפרת זכויות יוצרים בקבוצה, או פגיעה בשמם הטוב של אנשים. כל אלו הן סוגיות שמנהלי קבוצה מתמודדים עימן מדי יום.

אחת מהבעיות הגדולות היא בשאלת הבעלות על תוכן שעולה ומפורסם בקבוצה. האם מותר לעסק שלכם להשתמש בתכנים שמעלים חברים בקבוצה או לקוחות? מנגד, אחד הפתרונות הקלים הוא לוודא שגם בהסכם ביניכם וגם בתקנון הקבוצה ברור הפתרון לשאלה זו. מצד שני, האם אתם מוכנים לקחת אחריות משפטית על תכנים שפרסמו אותם אחרים (חברי הקבוצה ולקוחות).

ברירת המחדל של הדין היא העדר אחריות; אדם אחראי אצל עצמו ואינו אחראי למעשיו של אחר.

לכן, הגדירו בתי המשפט (בעקבות פסיקה אמריקאית ובעקבותיה גם ישראלית) מנגנון הקרוי "הודעה והסרה" שקובע מה תהיה מידת אחריותו של אדם לתוכן שאחר העלה, אצל הפלטפורמה שבשליטת הראשון. האחראי לפלטפורמה לא יהיה אחראי לתכנים מפרים אשר לא הוא העלה או השתתף ביצירתם, קיבל דרישת הסרה והסירם מיד. זה כלל האצבע הראשוני, שיתכן שבנסיבות מסויימות יפורש בצורה שונה.

גם כאן מדובר בהסבר "מקוצר" וחסר בשל מורכות הנושא. המנעות מהסרת תוכן שקיבלתם התראה ביחס אליו, עלולה להטיל עליכם – מנהלי הקבוצה- אחריות אישית לתוכן המפורט בו. גם אם לא אתם העלתם אותו.

כמובן, שיש לכלול מנגנון זה בתקנון הקבוצה, אם נרצה להפעילו בקבוצה שלנו.

ואציע גם עצה פרקטית – אל תסמכו רק על מנגנון זה. נטרו את הקבוצה, והסירו תכנים בעייתיים, מראש.

שמירה על כללי פייסבוק

כל מנהל קבוצה פועל בתוך "מגרש המשחקים" שחברת פייסבוק (או כל פלטפורמה אחרת) מעמידה לרשותנו. ככזה, חובה על המנהל לכבד את הפלטפורמה המארחת, ואם יבחר שלא לעשות כן, הקבוצה עלולה להענש, על ידי פייסבוק.

לכן מומלץ לקרוא היטב את כללי ניהול הקבוצות והדפים של פייסבוק (או כל רשת אחרת) ולעקוב אחר שינויים שחלים בהם. יש לוודא שאתם והקבוצה שלכם אינכם מפרים אותם. ההתמודדות בדיעבד עם קבוצה שננעלה (או כל סנקציה אחרת שפייסבוק יזמה) – אינה פשוטה וקלה.

סיכום – האמור מעלה הוא מדריך כללי וחשוב לבדוק כל מקרה לגופו

שימו לב שכל האמור מעלה הינו "ממעוף הציפור". למעשה, ניתן היה לכתוב קורס שלם כמעט על כל אחד מהנושאים הללו אם נרצה להעמיק.

הנסיבות עשויות להשתנות, העובדות ישתנו, תנאי הרשתות החברתיות ישתנו וגם הדינים ישתנו.
ועדיין מומלץ להיות מודעים לבעיות ולהתמודד עימן מראש, על מנת למנוע תקלה בהמשך הדרך.

לכן, אנא הבינו היכן אתם נמצאים, גשו להתייעצות עם עורך דין מומחה ופעלו בזהירות.

בהצלחה לכם.

תוכלו לקרוא עוד על משפט ורשתות חברתיות בקישור.

 

המאמר נכתב ב-2017 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו מתעדכן, אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-10.1.2023.