לפעמים הגולשים מצליחים גם לשנות – האמנם?

אתר תפוז מבוסס על תוכן גולשים. ריכוז הבלוגים הגדול שבו, יחד עם מערכת פורומים מפותחת ופעולות נוספות תלויות קהילה, הביאו את תפוז להיות בין האתרים המובילים בישראל בקהילה שנוצרה סביבו. לאחרונה החלה קהילת המשתמשים של תפוז לגעוש. הפניות לתקנון האתר הבהירו לגולשים שהנהלת האתר שינתה את התקנון באופן שגרם לכל הגולשים המפרסמים מידע ויצירות באתר לאבד את זכויות היוצרים ביחס ליצירותיהם.

תפוז נמצאת בימים אלו במעבר לשיטה שאמורה לשתף את הגולשים באתר בהכנסותיו, כמו גם נסיון להיכנס לתחום הגלישה הסלולרית. ככל הנראה עקב כך גם שונה תקנון האתר באופן שמעביר לתפוז את כל זכויות היוצרים בכל יצירה שהגולשים מעלים לאתר (שימו לב ש"יצירה" מתחילה בפוסט בבלוג, עוברת דרך תמונה או סרטון, ממשיכה דרך סיפור או שיר ולא נגמרת גם במשחק פלאש או תוכנה אחרת).

התקנון תוקן באופן הבא –

"הגולשת…מתחייבת…כי העלאת כל תוכן לאתר מהווה מתן, ללא כל תמורה, של רישיון בלתי חוזר, ארצי ועולמי ובלתי מוגבל בזמן לתפוז אנשים להשתמש בתכני הגולשת ולעשות בהם כל שימוש שתראה לנכון, על פי שיקול דעתה הבלעדי ומבלי לקבל הרשאה נוספת מן הגולשת, לרבות העברתם לצדדים שלישיים".

תחילה התעוררו השמועות בפורומים השונים, במיוחד כאלו העוסקים במשפט וביצירות עצמן, יחד עם התעוררות בבלוגים שונים. התסיסה חדרה עמוק וגולשים רבים הביעו את התנגדותם לשינוי. תסיסה זו התבטאה גם במקום המפגש בין הגולשים להנהלת האתר, בפורום הנקרא "תפוז משוב – פורומים".

גולשים רבים התמרמרו על צעד זה והודעות דוגמת זו היו שכיחות:

"נניח שמתישהו אני מסיימת את הספר שאני עמלה על כתיבתו והוא הופך לרב מכר (היי, מותר לחלום). תפוז…מחליטים להשתמש בהם [בפרסומים קודמים של הכותבת שהופיעו באתר – י.ל]) – לא למכור אותם, חלילה! – לפרסום לצרכי קידום מכירות. הם לא צריכים לבקש ממני רשות, גם אם אני ממש הייתי מעדיפה לפרסם אותם סיפורים בתשלום, או לפי הבחירות היחצ"ניות שלי".

"נניח שגולשת כלשהי מעלה…לכרטיס האישי שלה, תמונת עירום שלה. תפוז רשאים לקחת את התמונה ולפרסם אותה בפרסומות בעיתונים, כתמונת אילוסטרציה לכתבה על תפוז, בדף הראשי של תפוז, בטלוויזיה או בשלטי חוצות, בלי לבקש רשות מאותה גולשת".

לאחר לחץ כבד שהפעילו הגולשים, כולל קריאה ל"מרד" ולאי העלאת תכנים לאתר, הבינה ההנהלה שצעד שכזה באתר המבוסס על קהילתו יכול לגרום לה נזק רב מהתועלת הגלומה בו, וביצעה מספר נסיונות להרגיע את הרוחות ולתקן את התקנון באופן שירצה את הצדדים כולם.

מנהלת תחום המוצרים הקהילתיים בתפוז פירסמה את ההודעה הבאה:

"…השינוי בתקנון נובע בשל התרחבות פעילות החברה לתחומי תקשורת שלא היו כל כך פעילים קודם לכן, ובעיקר בתחום הסלולר…הנוסח המשפטי שהתקבל בסופו של דבר התעלם מהייחודיות של אתר תפוז בכלל, ומוצר הבלוגים בפרט, בו באופן מובהק לכותבים יש בעלות מוחלטת על התכנים. … תפוז מתחייבת שלא לעשות כל שימוש בתכנים שנכתבים בבלוגים שלא על דעת הכותבים ובאישורם, וזאת מתוך הכרה כי מדובר בתכנים אישיים בבעלותם של הכותבים בלבד…".

ובעקבות זאת לאחרונה התפרסמה הודעה זו בתפוז –

"תפוז אינה מתכוונת בשום צורה לעשות זאת [להשתמש בתכנים המועלים על ידם למטרות מסחריות מחוץ לאתר תפוז – י.ל.] מעולם לא התבצעה פעולה שכזו וגם לא תתבצע בעתיד…בעקבות פניות רבות של גולשים הוחזר הנוסח המקורי של התקנון ואף קיבל חיזוק המבהיר כי אין בכוונת האתר לעשות בהם שימוש מסחרי למעט שיתופי פעולה בתחום הסלולר המתבצעים גם היום (בניגוד לדברי מנהלת המוצרים הקהילתיים). בכוונת תפוז להציג בתחילת שנת 2007 את המודל לתשלום על תכני הגולשים במסגרתו".

ובהתאם התקנון החדש כלל את הסעיף הבא –

"הגולשת מסכימה ומאשרת לתפוז אנשים ו/או למי מטעמה לעשות כל שימוש שהוא בתכני גולשות ובכלל זה להקליטם ו/או להציגם ו/או להפיצם באתר תפוז ו/או באינטרנט ו/או בכל מדיה שהיא, לצרכי תפוז אנשים, לרבות ליחסי ציבור ולקידום אתר תפוז באמצעי המדיה השונים, לפי שיקול דעתה המוחלט והבלעדי, לרבות באינטרנט, בעיתונות, במדיה סלולרית ו/או בטלוויזיה, והכל מבלי לקבל הרשאה נוספת מן הגולשת ו/או לשלם לה תמורה כלשהי בגין השימוש כאמור, ובכלל זה גם במקרה שתפוז אנשים תפיק הכנסה בגין השימוש שעשתה בתכני הגולשות כאמור. מבלי לגרוע מהאמור לעיל, תפוז לא תמכור תכני גולשות מבלי לקבל את הסכמת הגולשת מראש, למעט במסגרת הפצה של תכני גולשות באינטרנט הסלולרי".

כלומר, תקנונה החדש של תפוז אינו פותר את הבעיות שהועלו בשימוש של תפוז בתכני הגולשים לצורך קידום האתר ופרסומו אלא הוא מצמצם את יכולת תפוז למכור את התכנים לגורמים מסחריים תמורת תשלום (וגם שם, כשמדובר בסלולר – המכירה מותרת).

וכעת צא ולמד – האם הלחץ הקהילתי עשה את שלו והנהלת תפוז נכנעה (כפי שסוברים אחדים), או שמא למעשה הצליחה הנהלת תפוז בחסות ה"רעש התקשורתי" להכניס את העז ולהוציאה, כשהגולשים יוותרו מרוצים במצב החדש, המחמיר עימם מונים רבים מול הישן.

כתבה זו התפרסמה ב-The Marker ביום 13.11.2006.

נובמבר 2006

תגובות גולשים