הקמת אתר אינטרנט – ההסכם

בהסכם להקמת אתר אינטרנט ישנן מלכודות משפטיות רבות. כיצד להזהר וכיצד להתגבר על המלכודות בהסכם פיתוח אתרים?

הסכם להקמת אתר אינטרנט, הסכם עיצוב אתר אינטרנט או כל שם אחר שתבחרו, כולם הם חוזים מחייבים לכל דבר ועניין. נותן שירות ומזמין שירות מתקשרים בהסכם למתן שירותים. למרות זאת אנו רואים כי רבים מזלזלים בהם, ואם כבר עורכים הסכם שכזה, בדרך כלל הוא לאקוני וחסר, באופן שמסכן את שני הצדדים המתקשרים בו ("הרי חתמנו על התנאים בטופס ההזמנה. מה, לא?"). אבל הבעיה לא מתחילה בהסכם אלא הרבה קודם לכן.

מה הבעיה. אח של חבר שלי הוא בן 17 והוא בונה אתרים מדהים. הוא יבנה לי את האתר שאני צריך בגרושים. בכלל לא אצטרך לשלם לו.

פעמים רבות משפט שכזה יהיה הצעד הראשון שתצעדו ברשת האינטרנט. אם המדובר בהקמת אתר לצרכים פרטיים-משפחתיים, במרבית המקרים אין בכך כל פגם. אבל אם רצונכם להקים אתר עסקי אני מציע שתחשבו בשנית.

אבל בטרם נמשיך בנושא המאמר הייתי מבקש להפנות אתכם למאמר אחר שהוא מדריך משפטי להקמת אתר אינטרנט או אפליקציה.

תהליך בניית ופיתוח אתר אינטרנט

הקמת אתר הינה תהליך שעקרונותיו דומים, אם כי התוכן שכל אחד ייצוק לתוכם יהיה שונה. הצעדים העיקריים (אם כי משתנים מאתר לאתר) הינם אלו:

  1. הבנת מטרת האתר. הצרכים אותם הוא מבקש לפתור, כיצד יפתור אותם ומה קהל היעד שלו.
  2. איתור בונה אתרים בעל נסיון ומומלץ. קבלת הצעת מחיר ותנאים ראשוניים ואישורם ולאחר מכן חתימת הסכם עבודה מחייב.
  3. אפיון דרישות האתר למול בונה האתר. הכנת קונספט טקסטואלי וגרפי כללי. תכנון ממשק המשתמש וחזות האתר.
  4. העברת החומר הנדרש לבונה האתר וקבלה בחוזר של סקיצות ראשוניות לאתר. אישור הסקיצות והתקדמות עד להגעה לתוצר סופי.
  5. בקרת איכות ובדיקה שכל הפונקציות באתר פעילות ומובילות לתוצאות הנדרשות. כולל בדיקת הקישורים, הכפתורים, הטקסטים וכיוב'.
  6. בחירת שם לאתר, רכישת שם מתחם, התקשרות עם ספק שירותי אחסון וכיוב'. לאחר מכן, לאחר אישור האתר על ידי המזמין – העלאת האתר לרשת.
  7. פיתוח האתר והכנסת התוכן (לרבות כל מדיה וקישור רלוונטי) לתוך ה"שלד". במהלך פעולות אלו גם מתבצעת התאמת האתר למנועי החיפוש – SEO.

כפי שאתם רואים, תחילה יהיה עליכם להבין ביניכם לבין עצמכם מה המטרות שאתם מצפים להפיק מהאתר, כמו שנאמר – סוף מעשה במחשבה תחילה. יהיה חבל לממן פונקציות ואפשרויות "סקסיות" שכלל אינן עולות בקנה אחד עם המטרות והצרכים שלכם מהאתר. יהיה חבל להפעיל אתר מכירות אטרקטיבי כשבעצם אינכם מציעים מוצרים למכירה. למשל עליכם להחליט:

  • האם אתם מקימים אתר פרטי או מסחרי? (אנחנו נניח שמדובר באתר מסחרי).
  • מה אתם מבקשים להפיק מהאתר. איזה תפקיד אתם מייעדים לו (למשל: כרטיס ביקור, חיזוק המוניטין של העסק, הוכחת מקצוענות העסק, לכידת תשומת לב הלקוחות לשירותים שהעסק מעניק, יצירת מכירות לעסק בעולם האמיתי, יצירת מכירות מקוונות וכיוב').
  • האם יש לכם שם ומוניטין של עסק קיים וברצונכם לרכוש גם את שם המתחם המתאים? האם יש לכם שם אטרקטיבי שניתן לרכוש גם את המתחם המתייחס אליו?
  • איזו פעילות תתקיים באתר?
  • האם זה אתר שפעילותו היא אינטרנטית בלבד, או שמא גם לעסקכם פעילות חוץ-אינטרנטית (ועד כמה ברצונכם לשלבם)?
  • אילו שירותים ברצונכם להעניק באתר: ספרות מקצועית, כלים חישוביים או כל שירות אחר?
  • מי יהיה יוצר התוכן באתר (אתם או הגולשים או צד שלישי אחר)? כיצד תפיקו תוכן לאתרכם ומה הוא יהיה?
  • מי הוא קהל היעד אליו אתם פונים? מה יעדי האתר שלכם (כמה כניסות לחודש? היקף עסקאות רצוי? הגדלת יעד מכירות?
  • מה עושים המתחרים שלכם באינטרנט וכיצד אתם יכולים להיות יותר אטרקטיביים מהם?
  • מה אתם נותנים ללקוחותיכם שיגרום להם להשאר באתר שלכם וליצור את האינטראקציה עם העסק.
  • האם אתם מכוונים לעשות עסקים רק בעברית או גם עם לקוחות ממדינות אחרות, ואם כן – מה שפתן ואילו מדינות?האם אתם נכונים לשאת בחשיפה המשפטית לדיני אותן מדינות?
  • מה היקף התעבורה ונפח האחסון שידרש לכם? מה רמת האמינות שתדרש מהאתר?
  • אילו מילות מפתח מאפיינות את האתר שלכם, ובעיקר – אילו מילות מפתח המוקשות על ידי הגולשים/לקוחות.

רשימת נושאים אלו הינה חלקית בלבד, אבל אינה בתחום התמחותו של עורך דין ולכן לא ארחיב עליה.

כפי שנסביר ארוכות בהמשך, אין זה מומלץ להתעסק בדברים שאתם אינכם מתמחים בהם. החסכון הכלכלי הזמני עלול להתגלות בעתיד כהפסד. ולכן, בראש וראשונה כדאי להתקשר עם חברה אמינה ובעלת נסיון בהקמת אתרים. אלא שבמהלך התקשרות זו עליכם לוודא שהחברה מתחייבת לבצע את כל שאתם צריכים מהאתר שלכם וכן שאתם שומרים על זכויותיכם.

די מתסכל להגיע למצב בו האתר שלם כמעט לגמרי, אבל כשאתם מבקשים מהמפתח להוסיף מערכת רכישה מקוונת אומר לכם המפתח ש"על זה לא דיברנו. על זה צריך להוסיף עוד כסף".

יותר מתסכל להתבע על ידי אדם כלשהו שטוען שאתם מפרים את זכויותיו בעיצוב שיצר לאתר שלכם, ולגלות שאמנם המעצב שבחרתם העתיק את העיצוב ממנו בלא לשאול אותו, אך אתם חייבים לפצות את בעל הזכויות והמעצב אינו חב לכם דבר.

הכי מתסכל להקים אתר, לשלם עבורו, להתחיל להפעיל אותו ואז לגלות כי האתר של המתחרה הכי גדול שלכם נראה בדיוק כמו שלכם ואתם לא יכולים לעשות שום דבר בעניין. לכן, ריכזנו עבורכם –

הנחיות להסכם פיתוח והקמת אתר אינטרנט

מצד שני, גם למפתחי אתרים מומלץ להזהר בהסכמי פיתוח האתרים אותם הם מכינים. להלן אתייחס לסוןגיות אלו דווקא מנקודת המוצא של מפתחי אתרים, אם כי אתייחס גם לנקודת המבט של המזמינים (הרי בסופו של יום, הסכם טוב יהיה הסכם שיענה בצורה משביעת רצון לדרישות כל הצדדים).

הקפידו על התארגנות וניהול נכונים

עצה כללית זו, המתאימה לכל סוגי העסקים, חשובה גם לבוני אתרים. פעמים רבות התאגדות כחברה בע"מ יכולה להקל על העסקים ולהרחיק סיכונים מבונה האתר עצמו. יש לוודא שהחברה הינה גוף נפרד, שעסקיו מנוהלים בנפרד מעסקי המפתח ושבעלי התפקידים בו מבצעים כל אחד את תפקידו.

אין זה אומר שבמקרה של חברה בע"מ בונה האתר לעולם לא יחוב אישית, אולם הקפדה על האמור לעיל בהחלט יכולה להרחיק את הסיכון.

מנגד, ככל שהדבר אפשרי, כדאי שמזמין העבודה יבקש ערבות אישית (אם כי בפועל ערבות שכזו כמעט ואינה ניתנת, עדיין אין ספק שכדאי לבקשה).

מפתחי אתרי אינטרנט – ודאו את זכויותיכם טרם חתימת ההסכם

inc

במיוחד בתחום בניית ועיצוב אתרים, בו המעצב או מפתח האתר יוצר למעשה "יצירה" (החוק מגדיר תוכנה כ"יצירה" לצורך הגנת זכויות יוצרים), ישנה חשיבות רבה לשליטה מלאה ככל האפשר של החברה על הזכויות שבידיה.

עליכם לוודא שאכן כל היצירות והקניין הרוחני שבידיכם (בונה האתר) נוצרו באופן המקנה לכם זכויות בהם. למשל, זכויות היוצרים שלכם מכוח הדין או מכוח העברה חוקית או שקיבלתם רישיון שימוש בזכויות באופן המאפשר את ביצוע החוזה.

זוהי נקודה קריטית ופעמים רבות נערכים ההסכמים בלי לתת אליה את הדעת באופן מספק. רק מומחה יוכל להדריך אתכם לוודא שכל זכויותיכם מוגנות ושאינכם מפרים זכויות של אחרים.

על מעצב האתר לוודא שכל עובדיכם והקבלנים העצמאיים העובדים עימו חתומים על חוזים הכוללים תניית העברת בעלות ביצירות בצורה ברורה ומספקת, כמו גם הצהרה שלהם שלא יעשו שימוש ביצירות השייכות לאחרים בעת ביצוע העבודה.

אם אתם עושים שימוש בתוכנות קוד פתוח וודאו שאתם עומדים בדרישות הרשיון של הקוד. על אף שמדובר בקוד פתוח, לעיתים קרובות צמוד לו רישיון ספציפי ויש לוודא שתוכלו לעשות שימוש במוצר שתפתחו בהתאם לרשיון.

מנגד, מזמיני העבודה ראוי שיקפידו על הצהרת מפתח האתרים ביחס לזכויותיו המלאות ביצירות ולכך שהיצירות לא תפרנה זכויות צד שלישי כלשהו. ההצרה צריכה להיות מתאימה לנסיבות ומנוסחת בזהירות.

לוח התשלומים בהסכם פיתוח אתר אינטרנט

כבכל עבודה, לוח התשלומים יוסכם בהתאם לצרכי הצדדים, ובמעין פשרה. למרות זאת, בדרך כלל ראוי לדרוש תשלום מקדמי כלשהו, הן על מנת להבהיר את רצינות הלקוח והן להקטנת החשיפה במקרים של אי תשלום עתידי.

יתרה מכך, וזהו אינטרס של שני הצדדים אך בעיקר של בונה האתר, ראוי לקבוע אבני דרך ומבחני אישור שלבים ברורים ואובייקטיביים ככל הניתן. ככל שתהיינה אבני דרך ברורות פחות – כך ייקל על מזמין העבודה להתחמק מתשלום, אך גם יקשה עליו לדרוש מהמפתח את המגיע לו.

הגבלת אחריות בהסכם בניית אתר אינטרנט

סעיפי הגבלת אחריות הם במרבית המקרים לב ליבו של הויכוח, אם כי הסטנדרטים ידועים לכל. בעוד שמזמין העבודה יעדיף הגבלות מצומצמות ככל הניתן, נהוג להגביל את סכום האחריות של מעצב האתר בדרכים שונות. בין אם בסכום קבוע, בסכום העולה כדי חלק מסויים מהתמורה או המתייחס לתמלוגים המשולמים משך מספר חודשים – מומלץ למפתח האתר להגביל את חבותו.

כן מומלץ להגביל את משך תקופת התביעה, כמו גם קביעת תקופת אחריות מסויימת שבסיומה אובדת זכות התביעה ביחס לרכיבים מסויימים.

מזמיני העבודה ינסו להחריג מסעיף הגבלת האחריות את האחריות בגין הפרת זכויות של צד שלישי (ובמיוחד עקב הפרות זכויות יוצרים). עם זאת, כמובן, מעצב האתר ינסה ככל הניתן שסעיף הגבלת האחריות יהיה כללי לגבי כל סוגי האחריות. כך או אחרת, הקפדה על ניהול הקניין הרוחני כנדרש תאפשר להסכים ביתר קלות לדרישות כאלו מצד המזמין, אם כי תמיד יש בהן חשיפה מסויימת.

המצגים, הספציפיקציות וכדומה

גם כאן אינטרסיהם של הצדדים מנוגדים. מפתח האתר מעוניין לתת מצגים מועטים ככל האפשר, בעוד שמזמין העבודה מעוניין להרחיב. מומלץ למפתחי אתרים לא להציג מצגים ביחס לשימושיות האתר, להתאמתו למטרת המזמין, למסחריותו ואף לסטנדרטים טכניים שאינם מוגדרים במפורש.

אין ספק שעל האתר להתאים (לפחות במידה מהותית) לספציפיקציות הנדרשות, ומטבע הדברים ככל שהספציפיקציות מוגדרות וברורות יותר – כך יקל על מפתח האתר לעמוד בהן ולהוכיח כי ביצע את המוטל עליו.

כלומר, ככל שהספציפיקציות תהיינה ברורות יותר (כגון – מה היא סביבת העבודה, מה הן אבני הדרך, מה הפעולות שעל האתר לבצע בסוף) – כך ייטב.

עוד כדאי להגביל את המצגים למוצר כפי שהוא נמסר ללקוח ובמועד המסירה. יש להבהיר כי בכל מקרה של שינוי שנעשה במוצר פוקעים המצגים כמו גם האחריות.

הזכויות המועברות והזכויות בתוכן שבאתר

בניית אתר, הסכם להקמת אתר, עיצוב אתר

כאשר מדובר בבית תוכנה שפיתוח אתרים ועיצובם הוא עיסוקו, ישנה חשיבות רבה לשמירה על זכויות היוצרים בתוכנה ובעיצוב, על מנת שלא להביא את המפתח למצב בו הוא אינו מסוגל לבצע את עבודתו.

מנגד, המזמין ירצה מטבע הדברים לפחות רישיון בלעדי אם לא זכויות יוצרים בקוד המהווה את האתר אותו הקים.

במבט ראשון נראה עניין זה כ"סתם עוד נקודה שכדאי לזכור", אך לא כך הדבר. למעשה, מבלי שנשים לב סוגיה זו חשובה מעין כמוה והיא מקפלת בחובה עולם ומלואו. מזמין אתר אשר לא יקפיד להתנסח היטב בחוזה שיערוך, עלול לגלות כי הוא מוגבל משימוש בתוכן שבאתר שלו ואשר שילם עליו במיטב כספו בנסיבות מסויימות. מנגד, מעצב אתרים שזה מקצועו ומטה לחמו עלול לגלות כי ויתר על זכותו לשימוש ביצירות ובידע אשר היו שלו בעבר ובלעדיהם לא יוכל להתפרנס באופן המיטבי. לדוגמא בלבד, הסכם חסר או לקוי ביחס להיקף הרשיון או העברת זכויות היוצרים עלול להביא למצב בו המעצב מוותר על יכולתו להוסיף ולעשות שימוש בקוד בו עשה שימוש לצרכי הקמת האתר, אף עם קוד זה פותח על ידו מימים ימימה. בעל האתר, למשל, עלול לגלות כי אינו רשאי לעשות שימוש בלוגו של עיסקו, אלא במסגרת האתר אותו הקים המעצב ותו לא. כל שימוש אחר עלול לחייב תשלום למעצב, ואף חמור מכך – צו מניעה אם לא יבוצע התשלום.הפסיקה הישראלית קבעה, כי הגנה על קוד תוכנה מוקנית לא רק לקוד הסופי אלא גם לשלבי התכנון והאיפיון השונים, אף אם אינם מתבטאים בכתב. אף נפסק כי מודולים של תוכנה עלולים להחשב יצירות עצמאיות המוגנות על פי דין, והתעלמות מכך עלולה להביא לפגיעה בבעל האתר שלא שם ליבו לכך ולא העביר לידו את הזכויות המלאות כנדרש.

נושאים אלו ואחרים, הספציפיים לדיני התוכנה, שונים מהנהוג ברגיל בתחום זכויות היוצרים, וחוסר שימת לב אליהם עלולה להביא לפגיעה משמעותית במי מהצדדים.

ברור, כי משא ומתן זה צריך להפתר בדרך ביניים כלשהי במסגרתו יש למצוא פתרון לכל אחת מהסוגיות באופן שיעלה בקנה אחד עם עמדת שני הצדדים. לדוגמא בלבד – מתן רישיון בלעדי למזמין ביחס לאתרים שבתחום עיסוקו, תוך הגבלת השימוש על ידי מפתח האתר באתרים מסוג האתר המזמין ופתרונות נוספים ליתר הבעיות הקיימות. כך לא ימצא המזמין אתר מתחרה עולה עם עיצוב דומה במחיר זול יותר ובמהירות רבה יותר ומנגד ישמור לעצמו מפתח האתר את יכולתו להמשיך ולעסוק בתחומו.

בכל מקרה על מפתח האתר לשמור על יכולתו להוסיף ולבצע את עבודתו, מקור פרנסתו. יש לשים לב (ובמיוחד על המזמין לעשות זאת), כי תוכן המועלה לאתר נשמר בבעלות המזמין, אף עם מעצב האתר מעלה אותו עבורו.

קרדיט – הזכות המוסרית

לעיתים שוכחים זאת, אולם הדרישה להוסיף ולקבל קרדיט בעת השימוש במוצר הינה דרישה לגיטימית שעל מפתח האתר לעמוד עליה. היום, כאשר מרבית מתפחי האתרים גם מוכרים שירותי Search Engine Optimization ישנה הקפדה רבה יותר על אספקט זה, ובכל זאת. על מפתח האתר להקפיד להצהיר, כי אף אם הוא ממחה או מעניק רישיון כלשהו בזכויות היוצרים ה"כלכליות", אין הוא עושה זאת בזכותו המוסרית, כהגדרת החוק ואף להסכים על אופן מתן הקרדיט – קישור לאן ובאיזה עמוד/ים.

תיעוד

ראוי שמפתח האתר ישמור לעצמו תיעוד נרחב ככל האפשר של דרישות הלקוח ושל הענותו להם. לעולם לא נדע מתי יהיה צורך בתיעוד זה ומתי יבוא הוא לעזרת המפתח.

סיכום – הסכם לבניית אתר אינטרנט

עיננו הרואות, כי גם בתחום זה, כבמרבית התחומים המקצועיים במהלך חיינו, עלינו לנקוט במשנה זהירות. קל וחומר כאשר פעמים רבות עניין לנו בעיסקה שהיא במרכז חיי העסק (בין אם אתה עסק המנסה להרחיב את חשיפתו ללקוחות, להגדיל את המכירות ולחזק את המותג, ובין אם המדובר בבעל מקצוע שהקמת אתרים היא עיסוקו). הסכמים כגון אלו מחייבים היכרות עם המאטריה המקצועית ועם הפרקטיקה, וניסוחם הקלוקל עלול לגרום לבעיות קשות בעתיד, עד כדי גזילת רכוש או זכויות שסברנו שנמצאים בבעלותנו, מבלי משים. על כן מומלץ שהסכם שכזה ינוסח על ידי בעל מקצוע מיומן, השולט ברזי המקצוע ומכיר את הניואנסים והבעיות הגלומות בהסכמים שכאלו.

ואם כבר סיימתם להקים את אתר שלכם, אתם מוזמנים לקרוא פוסט שלי בנושא – הסכם אחסון אתרי אינטרנט, מדוע הוא חשוב?

כאמור – זו רשימה חלקית של מספר נקודות עיקריות ואין בה כדי למצות את תוכן ההסכם.

ינואר 2007

תגובות גולשים