האם אפשר לחייב את גוגל ישראל למחוק אתרים מתוצאות החיפוש?

מאמר זה נכתב משום שלדעתי, התשובה היא – "יתכן שכן". במאמר זה אציג כיצד אני מבסס את הבנתי על הזכות למחיקת מידע, כפי שמופיעה בדיני הגנת הפרטיות הישראלים.
גוגל חייבת למחוק תוצאות חיפוש?
גוגל חייבת למחוק תוצאות חיפוש?
כבר שמענו על פסקי הדין האירופים שחייבו את גוגל אירופה למחוק מתוצאות החיפוש שהיא מציגה בפני הגולשים לינקים מסויימים לכתבות שהפכו להיות לא רלוונטיות לאור חלוף הזמן.
ראיונות רבים נערכו עם עורכי דין ואנשי מקצוע שונים בעניין החלטה זו בארץ ובחו"ל ועשרות קסתות דיו התייבשו בכתיבת מאמרים על פסק הדין.
השאלה שעלתה בכולם היתה: האם אפשר לחייב את גוגל ישראל למחוק תוצאות חיפוש בישראל?
השורה התחתונה של המרואיינים (ואני חייב להודות שבשלב הראשון גם שלי) היתה ש"דבר כזה לא יכול לקרות אצלנו". הדין הישראלי, כך האומרים, זהיר יותר מהדין האירופי וההחלטה הזו קיצונית מדי.
הדרישה מגוגל למחוק תוצאות חיפוש נדמתה להיות קיצונית ואף פוגעת בחשיבות המדיה האינטרנטית למרקם החברתי שלנו.
לאחר שחשבתי קצת יותר על נושא זה אני חייב להודות על האמת – טעיתי. לדעתי ניתן לחייב את גוגל ישראל למחוק תוצאות חיפוש שאינן מוצאות חן בעינינו, גם לפי הדין הישראלי.
לא רק ש"דבר כזה יכול לקרות אצלנו", אלא שלטעמי הוא אף מבוסס בחוק. ואסביר.
סעיף 14 לחוק הגנת הפרטיות הישראלי קובע –
14.   (א)   אדם שעיין במידע שעליו ומצא כי אינו נכון, שלם, ברור או מעודכן, רשאי לפנות לבעל מאגר המידע, ואם הוא תושב חוץ – למחזיק מאגר המידע, בבקשה לתקן את המידע או למוחקו.
ומה הוא לא גוגל אם לא מאגר המידע אולי הגדול בתולדות האנושות?
(הסתייגות קצרה: כמובן שכמו כל טיעון משפטי, ניתן להעלות גם טיעונים שכנגד, אבל אני משוכנע שבמקרה הנכון – התוצאה האירופית המחייבת את גוגל למחוק תוצאות חיפוש מסויימות אפשרית גם בישראל).

המאמר נכתב ב-2014 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי. יתכן שהאמור בו השתנה בהמשך הדרך והמאמר לא עודכן אלא נותר להבנת ההיסטוריה הרלוונטית של הנושא.

עודכן לאחרונה ב-10.1.2023.