קידום אתרים ודיני אינטרנט

 
מקדמי אתרים הם זן מיוחד של אנשים. ממש כמו צ'אק נוריס. הם יכולים לעשות כל שיעלה על רוחם ואיש אינו יכול לפגוע בהם. או כך לפחות הם חושבים. מנסיון…
אלא שהדברים אינם נכונים (הפתעה?): גם מקדמי אתרים כפופים לחוק, גם עליהם לפעול בצורה מסודרת ונכונה, הן מבחינה חוזית והן מבחינת עבודת קידום האתרים אותה הם מבצעים.
 
משרד עורך דין יורם ליכטנשטיין, מתמחה בתחום דיני האינטרנט, ושם דגש על ליווי ועזרה למקדמי אתרים ולקוחותיהם, על כל האספקטים הכרוכים בכך – הן בשלבים הראשונים והחוזיים של ההתקשרות והן בפתרון סכסוכים ובעיות שוטפות. אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בכל שאלה שתתעורר בתחום. לנוחותכם, מספר הטלפון שלנו הוא 03-6133333.
 
בין שירותי המשרד:
א.     הכנת חוזה שירות עבור מקדמי אתרים (חוזה לעבודה מול הלקוחות).
ב.     התמודדות מול תביעות של לקוחות קידום אתרים.
ג.      ליווי שוטף למקדמי אתרים ולקוחותיהם.
ד.     וגם – סיוע ללקוחות מול מקדמי אתרים שפעלו בצורה אסורה.
 

למה חוזים הם חשובים למקדמי אתרים? נסביר בעזרת דוגמא:

בהחלטות של בתי המשפט האמריקאיים (דוגמת Seikaly & Stewart, P.C. v. Fairley ו-D’Agostino v. Appliance Buy Phone) ניתן לראות קריאת כיוון הן למקדמי אתרים והן ללקוחותיהם – דאגו שהחוזים שלכם יאמרו את הדברים החשובים לכם ודאגו לוודא שאכן כל צד ממלא את אשר התחייב לו, בפועל.
בעניים פיירלי למשל מדובר במקרה בו חברת עורכי דין אמריקאית רכשה שירותי קידום אתרים (SEO), ישבה וחיכתה לעלייה דרמטית בלקוחותיה. אני צריך לספר לכם שהעניין לא הסתיים בטוב או שאתם כבר מנחשים את זה?
בעניין ד'אגוסטינו כבר קיבלו בתי המשפט טענות של לקוחות כנגד מקדמי אתרים בעילת הרשלנות כאשר אלו גרמו לענישת האתר על ידי גוגל בשל תוכן כפול.
גם בעניין פיירלי בתי המשפט לא דחו על הסף תביעה כנגד מקדמי האתרים בעילה של הטעיה ותרמית, כאשר מקדמי האתרים פעלו (לטענת התובעים) בניגוד להנחיות גוגל.
 
המסקנות של פסיקה כגון זו שמתחילים לראות השפעות שלה בארץ הן כפולות, הן מבחינת מקדמי האתרים והן מבחינת לקוחותיהם.
 

אחרי הדוגמא – כמה המלצות למקדמי אתרים:

  • דאגו להכניס להסכמים שלכם הסתייגויות מפורשות המסבירות ללקוח את פעילות מקדם האתרים ואת המגבלות על יכולתו של מקדם האתרים להשיג תוצאות וודאיות.
  • דאגו שגם הטכניקות בהן אתם משתמשים תהיינה בהתאם למקובל בתחום. אל תעשו שימוש בטכניקות שנויות במחלוקת או בעייתיות, שכן יתכן מאוד שתקימו כנגדכם עילת רשלנות או אף מרמה מול הלקוח.
 

המלצות ללקוחות הבאים להשתמש בשירותי מקדמי אתרים:

  • דאגו היטב שבהסכמים שלכם מול מקדמי האתרים תאסרו עליהם לנקוט בשיטות שאינן מקובלות במנועי החיפוש ואשר עלולות לפגוע באתר שלכם.
  • אם לא די בכך, מומלץ גם לשאול שאלות ולפקח מפעם לפעם על פעילות מקדם האתרים. הרי אם מישהו יפגע – יהיה זה האתר שלכם.
 

נושאים חשובים בהסכם קידום אתרים:

לאחר שראינו את החשיבות שיש בעריכת הסכמים מסודרים, אגע כעת בקצרה במספר נושאים חשובים שחשוב להתייחס אליהם בהסכמי קידום אתרים, על מנת שכאשר תגיעו לעורכי דינכם, תגיעו כאשר אתם מבינים יותר טוב את הסוגיות הרלוונטיות ותוכלו למסור בידיהם מידע רלוונטי שיקל עליהם להגן עליכם.
א.    דאגו שלוח התשלומים יתאים לעבודה שתבצעו ויהיה מוגדר בצורה אובייקטיבית. כלומר, שיהיה ברור מתי מקדמי האתרים מקבלים את התשלום והאם התקיימו התנאים לביצועו. אל תשאירו נקודה זו לשיקול דעת או החלטת אחד מהצדדים.
ב.   דאגו שההסכם יגדיר את העבודה שעל מקדם האתרים לבצע ואת המטרות המצופות ממנו. אמנם, המטרות אינן צריכות להיות בהכרח מטרות אובייקטיביות אך כדאי בכל מקרה להגדיר את הטווח הרלוונטי. נניח "מקום 2 בחיפוש "עורכי דין" בגוגל תהיה מטרה שאפתנית ביותר, אולם "עליה של לפחות 5 מקומות בחיפוש "עורכי דין" בגוגל היא בהחלט מטרה סבירה והגיונית.
ג.     יש להגדיר את העבודה המקדימה שעל מקדם האתרים לבצע. לדוגמא – האם עליו לבצע מחקר מילות חיפוש או שהלקוח מבין ויודע בדיוק מה רצונו? האם על מקדם האתרים לבצע עבודה על אתר הלקוח או שעבודתו מסתכמת בפעילות מחוץ לאתר (פחות מומלץ).
ד.    אלמנט חשוב ביותר הינו רכיב ה"מצגים" שמקדם האתרים מספק. כולנו יודעים עד כמה לא ניתן לשלוט בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש בצורה חד משמעית ועד כמה עדכוני האלגוריתם של גוגל עלולים לגרום לתוצאות קשות ולא צפויות. אבל יהיה חשוב שההסכם שלכם יבהיר נקודה זו על מנת להגן הן על מקדמי האתרים והן על לקוחותיהם.
ה.   בהסכמים אותם אני עורך, אני מקפיד להסביר ללקוח ולכל קורא אחר את הסיכונים שבקידום אתרים ואת חוסר השליטה החד משמעית של המקדם בתוצאות הקידום. אין ספק שמקדם אתרים צריך לקדם, אבל יכולתו בקידום – מוגבלת. כך למשל אני מתייחס לאלמנטים הבאים בהסכמי הקידום אותם אני עורך:
·       כמה זמן עובר מאז תחילת העבודה עד שנתחיל לראות תוצאות.
·       השליטה הבלעדית של מנוע החיפוש בתוצאות וחוסר היכולת של המקדם לכפות על מנועי החיפוש תוצאות.
·       השפעת עדכוני אלגוריתמים במנועים ובכלל כדאי להתייחס לשינויי מיקום לא מוסברים.
·       השפעתן של פעילויות קידום אתרים אגרסיביות של מתחרים.
·       סיכונים של טעות בביצוע עבודת המקדם ואף עונש לאתר הלקוח.
·       פגיעה שתתכן לתוצאות הקידום בשל פעילויות הלקוח או פעילויות צד שלישי.
·       עוד אני מנסה לציין לא את התוצאות החד משמעיות של הקידום, אלא שם דגש על אופן פעילות המקדם. לדוגמא – האם נבצע מחקר מילות מפתח, האם מחקר אתרים מתחרים, מה הדרך להשגת קישורים, האם יבוצע רישום במדריכים מקוונים, האם המקדם אחראי גם להתאמת האתר לקידום אתרים (מומלץ) ואף בדיקת הקוד ומבנה האתר וכדומה.
ו.    יש להבהיר כנגד מה משתלמת התמורה – האם בגין כל מאמר או קישור? האם בגין כל עליה במקומות החיפוש הרלוונטיים (תוצאות)? או שבכלל מדובר בתשלום גלובאלי כנגד מאמצים לא מוגדרים?
ז.     עוד נושא שחשוב להתייחס אליו בהסכם קידום אתרים הוא החובות המוטלות על הלקוח. מה נדרש הלקוח לבצע כדי שמקדם האתר שלו יוכל לבצע את עבודתו כנדרש. לדוגמא: האם הלקוח צריך לספק גישה אדמיניסטרטיבית לאתר, לשרת, לחשבונות אנליטיקס וכדומה; מי יהיה אחראי להעלאת תכנים לאתר הלקוח; כיצד יכול המקדם לבצע שינויים נדרשים באתר הלקוח; ועוד.
ח.   גם סעיף הגבלת האחריות הוא סעיף חשוב, והגדרתו תהיה תמיד איזון בין שיקולים ואינטרסים ברורים של הלקוח, מול מקדם האתרים.
ט.   לבסוף, חשוב להתייחס לנושאים ספציפיים לקידום אתרים, וביניהם למשל השאלה – האם מקדם אתרים רשאי למחוק קישורים בסיום ההתקשרות? ואם כן – אילו קישורים הוא זכאי למחוק ואילו לא.
 
כאמור – המאמר למעלה כולל רשימה חלקית של מספר נקודות עיקריות ואין בה כדי למצות את תוכן ההסכם. עם זאת, המאמר מעניק בידיכם כלי ראשוני לעבודה מול עורך דינכם בעת הכנת הסכם קידום אתרים.
 
כפי שראינו מעלה, לאור הפסיקה בנושא חשוב שמקדמי אתרים (וגם לקוחותיהם) לא יזלזלו בעריכת הסכם קידום אתרים מסודר, מכיוון שבהעדרו הסיכון גדל.
נשמח לעזור לכם בכל נושא, בין אם אתם מקדמי אתרים או לקוחותיהם.
אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בכל שאלה שתתעורר בתחום.

תגובות גולשים