האם כל שימוש בסימן מסחר הוא הפרה?

כאן אני אציג לכם את השאלה הפשוטה: האם כל שימוש שאחרים עושים בסימן הסחר שלכם חייב לקבל התייחסות כאילו זו הפרה? האם אין פתרון שיהיה יותר יעיל ויחזק את הסימן מאשר לנופף בזכויות משפטיות?

גילוי נאות: אני עורך דין ועדיין, לדעתי התשובה ברורה – ברור שכן.

טק דירט מספר לנו את סיפורו של ההוביט. ולא סתם הוביט – סימן המסחר ההוביט.

ההוביט והפרת זכויות יוצרים
ההוביט והפרת זכות יוצרים

מסתבר שישנו גוף המחזיק בזכויות ביחס לשם "ההוביט" וגוף זה איים משפטית על פאב בריטי לא גדול שנקרא … "ההוביט" (פאב שפעיל כבר מעבר ל-20 שנה).

מסתבר שהפאב גם עושה שימוש בדמויות מתוך הספר "ההוביט" (למשל גאנדאלף, פרודו וחבריהם) ואפילו בצילומו של אליה ווד, מהסרט.

ועדיין אני מבקש לשאול: באמת..? האם ראוי לפתוח במלחמה כזו?

האם שימוש כזה ממש מפריע לבעלי הזכויות?

ברור כמובן שבהחלט יתכן שמדובר בהפרת זכות במותג, אבל האם השמירה על המוניטין הטוב של מותג לא תתבטא באופן שאינו תביעה שכזון כנגד מעריצים?

להערכתי האישית, מדובר בעוד מקרה בו בעל הזכויות מנסה להגן על זכויותיו ובכך יוצר לעצמו ולמוניטין שלו נזק מול קהל המעריצים (שהוא הבסיס להכנסותיו של בעל הזכויות).

אולי צעד טוב יותר היה ההיפך הגמור – לתרום תכנים לפאב ולהשתמש בהם כדי למכור סחורות למעריצים ולחזק את אהבתם למותג?

מה דעתכם?

עדכון – אחרי מספר ימים מסתבר שגם בעלי הזכויות חושבים כמוני, וטק דירט מדווח על פניה של בעלת הזכויות לפאב בהצעה לתת לו רשיון שימוש בזול.

איך אני אוהב להגיד "אמרתי לכם…."

 

המאמר נכתב ב-2012 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-21.12.2022.