הקמת אתר אינטרנט או אפליקציה – מדריך משפטי

5 נושאים חוקיים חשובים בהקמת אתר אינטרנט או אפליקציה

בעולם האמיץ והחדש בו אנו חיים, אתר אינטרנט (או אפליקציה) אינם עוד מותרות, אלא מהווים חלק בלתי נפרד מפעילותו העסקית של כמעט כל עסק. עסק שלא יפעל להקים אתר אינטרנט או ליצור אפליקציה שתחזק את הקשר בינו לבין לקוחותיו, יאבד צינור שיווקי דרמטי וחשוב.

מדריך זה נועד לתת בידיכם כלים ראשונים להבנת הסוגיות המשפטיות שחלות בדיני אינטרנט ורלוונטיות להקמת ובניית אתרים או אפליקציות באינטרנט ובסלולאר.

נתחיל בהתחלה –

בונים אתר אינטרנט או אפליקציה?
הקמת אתר או אפליקציה

כיצד תקראו לאתר שלכם?

שמו של כל עסק, באינטרנט ומחוץ לה, הוא אחד מהאלמנטים החשובים ביותר המשמשים את אותו עסק כדי לצבור מוניטין טוב, וכתוצאה מכך – לקוחות חוזרים.

בחירת השם יש לה אספקטים שיווקיים רבים, אבל הרבה בעלי אתרים ואפליקציות מתעלמים מהאלמנטים המשפטיים בבחירת השם של האתר שלכם או הלוגו של אתר האינטרנט.

בעת הבחירה עליכם לבצע שתי פעולות מקבילות. האחת – הגנתית, צופה פני עבר, והיא לבדוק שהשם שנבחר אינו מפר סימן מסחרי של אף עסק אחר; לבדוק שאין סימן מסחרי או עסק אחר הפעיל תחת אותו שם באותו תחום עיסוק, ולוודא שהשם שונה מספיק מהשמות הקיימים. השניה – צופה פני עתיד, והיא הגנה על המוניטין שלכם. כלומר, רישום סימן מסחרי על השם והלוגו שלכם כדי למנוע בעתיד מאחרים לנצל את המוניטין שלכם ולעשות שימוש בשם שלכם (או בשם דומה לו).

בהערת אגב אזכיר כי גם שם המתחם אותו תבחרו חייב להבחר בזהירות, ולהמנע מהפרת סימן מסחרי של אחרים.

הסכמים מול הספקים שלכם

בעת הקמת אתר או בניית אפליקציה, חשוב מאוד להסדיר את מערך הזכויות והחובות שלכם מול הספקים העובדים אתכם, וכמובן גם את התחייבויותיהם שלהם.

עוד אלמנט חשוב המחוייב על פי דין, אך מי שלא התייעץ עם עורך דין מומחה אינו יודע אותו, הוא כי בכל הסכם עם מי ש"תורם" תוכן לאתר שלכם, חייבת להיות התייחסות ספציפית לשאלת זכויות היוצרים וכיסוי מלא של הנקודות הרלוונטיות (התחייבות ליצירת יצירות מקוריות, ויתור על הזכות המוסרית והמחאת זכות היוצרים אליכם). ללא התייחסות כזו, תמצאו את עצמכם בעתיד כאשר הזכויות באתר שלכם אינן שלכם אלא של הספקים… זה הדין, וחובה להתייחס אליו בהסכמים מולם.

הסכמים אלו צריכים להגדיר בדיוק את לוחות הזמנים, את אופן ההתקדמות (ביצוע העבודה והתשלום), את חובות הספקים, את זכותכם לבקר את עבודתם וכל אלמנט אחר שיהיה חשוב לכם.

מה קורה בתוך האתר שלכם?

האם מדובר באתר תוכן בלבד (מעין כרטיס ביקור דיגיטאלי) או שמא מדובר באתר מסחרי המאפשר למשתמשים לבצע רכישות דרכו?

מי יכול להעלות תכנים לאתר שלכם. רק אתם? רק עובדים מטעמכם או הציבור כולו? אזהיר כבר עתה, גם אם אמרתם "רק אני", הרי אם יש באתר שלכם מקום לתגובות, פורומים וכדומה – אתם טועים. באתר שלכם יש "תוכן גולשים" וחשוב להסדיר אותו.

שימו לב, למשל, שכאשר האתר שלכם הינו אתר מסחרי המוכר מוצרים ללקוחות, חשוב להתייחס לחקיקה רלוונטית כמו חוקי הגנת הצרכן וליישמם באתר שלכם. מאידך, קיימים גם דינים ספציפיים הרלוונטיים לאתרי מסחר אלקטרוני (כמו למשל האפשרות לבטל עסקאות שבוצעו ברשת, מה משך הזמן שעומד לזכות הצרכן לשם כך ומה עליו לעשות על מנת לעמוד בדרישות החוק) שגם אליהם חשוב להתייחס.

האם התכנים באתרכם מפרים זכויות יוצרים של אחרים?

מנסיוני הרב בתחום, גם סוגיה זו "נשמטת" מעיני בעלי עסקים רבים ומתגלה בדיעבד, כאשר מוגשת כנגדם תביעה.

כל אתר אינטרנט חייב תוכן ענייני ומעניין על מנת שיתקדם היטב במנועי החיפוש. לכן, בעלי אתרים רבים מפעילים עסקים ומקדמי אתרים שיכתבו עבורם תכנים, יעלו צילומים, ינהלו פורומים, יכינו קטלוגים, יציגו תמונות מעניינות ועוד. כל אלו הינם תכנים שבחלקם עשויים להיות מוגנים.

מכיוון שליצור ולהכין תכנים איכותיים באופן עצמאי הוא תהליך יקר שצורך זמן רב וכסף, בעלי אתרים ואפליקציות רבים משתמשים במנוע החיפוש Google (או כל מנוע חיפוש אחר) כדי למצוא תמונות ומאמרים רלוונטיים, ומעתיקים אותם לאתר שלהם (לפעמים רק כ"ממלאי מקום" עד שיכינו חדשים ומקוריים. מצב דברים זה הוא הבסיס לתביעה הבאה שתופנה כנגדכם על הפרת זכויות יוצרים (הפרה שהחוק קובע פיצוי שלך "עד 100,000 ש"ח" בגינה).

קחו בחשבון בבקשה שכל סרטון, תמונה, מאמר, טקסט, קליפ ביוטיוב, לוגו או עיצוב של אתר (גם כאלו הנמצאים ברשת ואין עליהם סימון של הגנת זכות יוצרים כמו ©) סביר להניח שהם תכנים מוגנים ואסור להשתמש בהם ללא רשות מבעל זכות היוצרים בהם.

מכאן ההמלצה החדש משמעית – אל תעלו לאתר שלכם תמונות, מאמרים או כל תוכן אחר שמצאתם בגוגל. אלו הם תכנים מוגנים במרבית המקרים, שעשויים לסבך אתכם יותר מאשר להועיל.

מומלץ ליצור תכנים עצמאיים (ולהתקשר עם יוצריהם בהסכם שיבהיר את מצב הזכויות הנכון ואת העובדה שאינכם מפרים זכויות של אחרים – מסמך שכל עורך דין מומחה המבין בתחום ינסח עבורכם בקלות רבה).

איך לא עושים טעויות?

מסתבר, שתחום האינטרנט והסלולאר הוא תחום משפטי שאינו פשוט, המשלב בין עולם ישן לעולם חדש, כאשר המשפט עדיין לא התאים את עצמו אליו בצורה אופטימלית.

לכן לסיכום מאמר זה אמליץ בפניכם בכל לשון של המלצה, שלא להתחיל את הפעילות המסחרית והעסקית בו ללא יעוץ משפטי מיומן שמבין את משמעויות המדיה הדיגיטאלית והשפעתה על החשיפה המשפטית שלכם.

עורך דין מיומן המבין את התחום הדיגיטאלי המקוון הוא נכס שתועלתו תהיה רבה לאורך השנים לעסק שיש לו פעילות מקוונת (ואפילו חלקית בלבד). אנא מכם, התייעצו עם מומחה כזה בעת פעילותכם המקוונת על מנת להקטין את הסיכון המוטל עליכם ולאפשר לכם להגדיל את רווחיכם מבלי לפגוע באחרים או להפגע בעצמכם.

בהצלחה!

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר נותר באתר בשל תוכנו המעניין, אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-27.12.2022.