איך מתכוננים לגישור בסכסוך קניין רוחני ודיגיטל?

גישור

איך מתכוננים לגישור בסכסוך קניין רוחני ודיגיטל?

זכויותיכם הופרו, שכרתם עורך דין והגשתם תביעה. או שאולי עשיתם טעות, ונתבעתם כי הפרתם את זכויותיהם של אחרים. בכל אופן, ההליך המשפטי בתחומי האינטרנט והקניין הרוחני יצא לדרך. נראה כי אתם עומדים לבזבז עשרות שעות מחייכם ולשלם סכומים לא מבוטלים לעורך הדין שלכם. איך ניתן לקצר את התהליך?

התשובה הברורה לכך היא הליך של גישור בפני מגשר מומחה בתחומי הקניין הרוחני והדיגיטל.

הבה נניח שביצעתם את הבחירה הנכונה ובחרתם בעורך הדין יורם ליכטנשטיין כמגשר בעניין שלכם (אתם מוזמנים לפנות למשרדנו בטלפון 03-6133333 ולתאם). אך נשאלת השאלה –

כיצד אתם יכולים לייעל את ההליך, להתכונן אליו ולהפכו ליעיל יותר ולמתאים יותר לצרכיכם?

במאמר זה אציע מספר פעולות שככל שתבצעו אותן, ייטב מצבכם במהלך הליך הגישור בו תיטלו חלק.

האם אתם מעוניינים בהסכמה?

סכסוך שנדון בבתי המשפט נפתר בדרך של הכרעה בינארית כזו או אחרת.

רצון הצדדים, צרכיהם והאינטרסים שלהם יסוגו בפני הדין ודעתו של השופט היושב בדין.

מנגד, הליך של גישור מאפשר פתרון הרבה יותר יעיל. מגשר מומחה יהיה קשוב לצדדים, יעזור להם לבחור בפתרון שיגלם את הצרכים והאינטרסים שלהם ויקח בחשבון גם את מבחן הסיכויים והסיכונים (ולכן אתם מוזמנים לפנות למשרדנו שמתמחה בתחומי הדיגיטל, קניין רוחני, אינטרנט, סלולאר, פרטיות ומשפט מסחרי).

במסגרת פתרון יעיל וטוב לסכסוך הרי שהקשבה לצד השני, הבנת העמדה שלו והתחשבות בה היא הכרח.

אולם נקודת המוצא היא אחת: טרם תחילת פגישת הגישור עליכם לקבל החלטה האם אתם מוכנים לפתור את הסכסוך בהסכמה בדרך זו? להקשיב, להתחשב ולצפות שכך יפעלו גם ביחס אליכם.

אם לא – אל תבזבזו את זמנכם וכספכם על גישור. לגישור מומלץ להגיע רק אחרי שהבנתם שפתרון מוסכם, שעונה לצרכי שני הצדדים, יהיה זה שיתאים עצמו לצרכים שלכם.

התכוננו לדיון הגישור כמו שצריך

אם נקבע לכם מועד לישיבת גישור ותגיעו אליה מבלי להתכונן – פספסתם אפשרות פז להגן על האינטרסים שלכם.

טרם למפגש עיברו על כל הפרטים בכתבי הטענות, הבינו אותם וגבשו את עמדתכם; הבינו את לוחות הזמנים והשתלשלות הארועים; וודאו אילו פרטים חסרים בידיכם על מנת לאפשר לכם להגיע להחלטה כיצד לסיים את ההליך ובכלל – תכננו את צעדיכם גם בפני הצעות שאולי בשלב זה אינכם מסכימים להן או מבינים אותן.

כל הליך גישור נפתח בהקשבה לצדדים. כל בעל דין מספר בפני המגשר (ובפני חברו) כיצד הוא רואה את הסכסוך מנקודת מבטו שלו. ההקשבה וההתייחסות, מאפשרת להגיע לפתרונות יעילים ורצויים יותר – מה הוא העוול שכל צד רואה בסכסוך וכיצד אותו צד רואה את הפתרון המיטבי של הסכסוך.

אבל על מנת לבצע זאת בצורה יעילה, מומלץ שכל צד גם יכין מראש את רשימת הנושאים וההדגשים עליהם ירצה לדבר, הדבר ייקל הדבר עליכם להבהיר לצד השני ולמגשר את עמדתכם ואת האינטרסים שלכם.

כמו כן, עיברו על כל המסמכים שבידיכם והביאו אתכם את הרלוונטיים ביותר.

שימו לב – גם מסמכים שלא תרצו להציג עדיין בפני הצד השני מומלץ להביא. מטבע הדברים, בכל גישור תתרחשנה גם פגישות פרטניות. במסגרתן, המגשר יהיה כפוף לחובת הסודיות כלפיכם, ואתם תוכלו להציג בפניו מסמכים וראיות מבלי שהוא יעביר את פרטיהם או אף את עצם קיומם לידיעת הצד השני, אם כך תבקשו.

הצגת מסמכים כאלו בפני המגשר תאפשר לו להבין את האינטרסים שלכם והצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר, כמו גם לחדד את מבחן המציאות המתייחס לצד שכנגד. כלומר, בסופו של יום גם הצגת מסמכים או פרטים חסויים תוביל לפתרון טוב ויעיל יותר לצדדים.

הבהירו מה חשוב לכם ומה צרכיכם

גישור נכון ויעיל, אינו ממוקד בפתרון הסכסוך הספציפי דווקא, אלא נועד לסייע לצדדים לקבל תמיכה בצרכים ובאינטרסים הפרטיים שלהם. מה שנקרא – WIN-WIN SOLUTION.

אלא מה? אם תגיעו לישיבת הגישור מבלי שתבינו מראש את הצרכים והאינטרסים שלכם, המגשר לא יוכל לנסות ולסייע לכם לתמוך בהם.

לכן, אנא "הכינו שיעורי בית". חישבו מה חשוב לכם וכיצד הצד השני יכול לסייע שם.

לדוגמא בלבד, אם מצבכם הכלכלי קשה – כסף הוא אינטרס חשוב. אולם, לעיתים תיקון של פגם כלשהו שהצד השני יכול לבצע הוא צורך שהתיקון שלו יניב לכם יותר הכנסות לאורך הדרך וזה הוא  אינטרס שחשוב להכיר.

חישבו מראש מה הפתרונות שתרצו?

אם תגיעו לגישור ולא תציירו בעיני רוחכם את מפת הדרכים, את צרכיכם ואת הפתרונות האפשריים, ככל הנראה לא תוכלו להפיק מהליך זה את המיטב.

לכן, טרם לישיבה שבו עם עצמכם ועם עורך הדין שלכם, נתחו את מצב הדברים וראו אילו פתרונות יסייעו לכם.

בישיבות הפרטניות תוכלו להציג פתרונות אלו בפני המגשר, ואולי אחד מהם ישמש כבסיס שיוביל ליישוב הסכסוך שלכם?

כידוע, בסכסוך אינטרנטי פעמים רבות ישנם פתרונות טכנולוגיים שיהיו מקובלים על הצד השני ללא עומס הוצאות, אולם יעניקו לכם יתרון משמעותי. וודאו האם קיימים כאלו ואם כן, הציגו אותם בפני המגשר.

 

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-8.11.2021.

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



    האמור במאמרים השונים באתר הינו הסבר כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. בכל מקרה ספציפי יש להעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום והאמור באתר אינו יכול לספק פתרון לבעיה ספציפית.

    ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

    03-6133333