מדריך לבלוגרים – סימני מסחר

מה הוא סימן מסחר?

סימן מסחר הוא סימן המשמש או מיועד לשמש אדם (או עסק) לעניין טובין אותם הוא מייצר או משווק או שירותים אותם הוא מספק. הסימן יכול להיות מורכב מאותיות, מספרים, מילים, גרפיקה ואלמנטים נוספים (לדוגמא אלמנטים בעלי שלושה מימדים, צבע וכדומה) או כל שילוב שלהם.

מטרת סימני המסחר היא ליצור קישור ישיר במוחו של הצרכן בין המוניטין שצבר בעל הסימן למוצריו או שירותיו.

מטרה נוספת, נלווית, היא גם להגן על ההשקעה הגדולה של בעל עסק במוניטין אותו רכש, כמו גם להגן על הצרכנים מהטעיה (חשבתי שקניתי ליווייס והתברר שקניתי חיקוי).

על מנת שסימן מסחר ירשם עליו להיות "בעל אופי מבחין", אינו תיאורי ולא מתנגש (דומה או זהה) עם סימנים קודמים. מטרת מאמר זה אינה לפרט אודות דיני סימני המסחר, אלא לתת לכם רקע כללי בלבד, על מנת שיקל עליכם להבין את התשובות בהמשך.

חברה XYZ עבדה עלי ומכרה לי מוצר גרוע. מותר לי להשתמש בלוגו שלהם כשאני מפנה אליהם או שזו הפרת סימן המסחר שלהם?

לא נכנס כעת לשאלת לשון הרע, אלא נבדוק רק את שאלת השימוש בסימן המסחר.

החוק אוסר על שימוש בסימן מסחר באופן שעלול להטעות את קהל הצרכנים. כמו כן ישנה חקיקה אמריקאית שעקרונותיה מקובלים במידה כזו או אחרת בארץ ואוסר על "דילול" סימן מסחר. לכן, במרבית המקרים אין מניעה לעשות שימוש בסימן המסחר של חברה מסויימת, אם הינכם דנים על אותה חברה ומוצריה, בצורה סבירה, מקובלת וכמובן – נכונה עובדתית.

מותר לי להשתמש בסימן מסחר (שם כלשהו) כשם מתחם (Domain Name) או כשם לבלוג שלי?

גם כאן כלל האצבע הוא – כל עוד אינכם עושים שימוש מסחרי בסימן, אינכם מטעים ואינכם פוגעים בסימן המסחר – בדרך כלל כן. אם כי, גם כאן יש חריגים.

סוגיה דומה התעוררה במקרים בהם גולשים ביקשו למחות כנגד גופים, והשתמשו בשמם (שהוא גם סימן מסחרי) למשל יחד עם התואר SUX או SUCKS ברישום שם מתחם. איגוד הקניין הרוחני העולמי WIPO סבור שאין להתיר רישום שם מתחם שכזה מחמת חשש להטעיה (וראו ה-UDRP, המדיניות לפתרון סכסוכי שמות מתחם של איגוד האינטרנט העולמי ICANN). הרשמים האמריקאים התירו רישומי שמות מתחם כאלו במסגרת חופש הביטוי (רשומים מספר מאות אתרים עם הסיומת SUX). הליכי בוררות בינלאומיים אודות שמות המתחם מסוג זה אינם אחידים בתוצאותיהם.

ישנם פסקי דין מרתקים בנושאי שמות מתחם כסימני מסחר, מתי מותר ומתי אסור ולא נכנס אליהם במאמר זה. רק נזכיר עניין ידוע שהוא המקרה של עוזי ניסן, ישראלי ירושלמי לשעבר, שנתבע על ידי חברת המכוניות ניסן \. בפועל, גופי הבוררות מכוח כללים אלו נוטים להעביר בקלות רבה יחסית את שדמות המתחם לידי האוחז בסימן המסחר, ומומלץ להזהר בעת ניהול משא ומתן ביחס למכירת שמות מתחם לבעלי סימני מסחר המתייחסים אליהם, שכן הליך זה מלמד לדעת הרשמים השונים על החזקה בחוסר תום לב ומסייע בהעברת השמות לבעלי סימן המסחר.

היום כל דבר הוא סימן מסחר, מה אני יכול לעשות? איך להזהר?

האמת שזה די נכון.  כך למשל, ליגת ה-NFL האמריקאית  ניסתה לרשום סימן מסחר על המונח "The Big Game" או למשל הנסיון (שכשל) לרשום סימן מסחר על המונח SEO.

למרות זאת, כלל האצבע הוא סבירות, זהירות והגיון. אל תעשו "דווקא". כל עוד הדברים נעשים בזהירות ומבלי להטעות איש או לגזול דבר מה מאחרים – במרבית המקרים לא תהיה בעיה. ההמלצה, בניגוד לתחושת הבטן, שכשאתם משחקים במשחק של הגדולים, בכל מקרה של ספק – הסירו את הנטען ובידקו את מצבכם. אחרת, יתכן שתהיו צודקים, אולם ההשקעה הכספית תהיה עצומה.

תוכלו לקרוא עוד באתר סלאשדוט וכן ב"FAQ" אודות סימני מסחר של ה-Chilling Effect. תוכלו גם להסתובב באתר רשם סימני המסחר ולקרוא שם עוד, כמו גם לערוך חיפוש סימני מסחר, אם בא לכם.

לתשומת ליבכם, מעצם טיבו המוגבל, מדריך זה הינו חלקי בלבד, אינו מתיימר להציג את כל הבעיות ובוודאי שאינו מציג את כל הפתרונות.

בכל מקרה בו מתעוררת בעיה, אין תחליף להתייעצות ספציפית עם עורך דין מומחה בתחום הרלוונטי.

אין להסתמך על האמור במדריך זה אלא להבנת הרקע בלבד, והוא אינו מעודכן או חופשי מטעויות.

כל הזכויות שמורות לכותב.

 

המאמר נכתב באוגוסט 2007  ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו מתעדכן, אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-10.1.2023.