יורם ליכטנשטיין 3.07.2018
יורם ליכטנשטיין

למה אני צריך מדיניות פרטיות לאתר/חשבון/אפליקציה/דף שלי?

מדיניות פרטיות – למה היא חשובה?

חוק הגנת הפרטיות והצורך במדיניות פרטיות

אחד היתרונות הגדולים בנוכחות אונליין היא היכולת הקלה לאסוף נתונים רבים ושונים על המבקרים באתר או בעמוד הנחיתה שלנו במספר רב של דרכים.

קוקיז, פיקסלים, ריטרגטינג, גוגל אנאליטיקס, טופס צור קשר, היסטורית קניות, פרטי חשבון ושיטות רבות נוספות – כולן משמשות אותנו לאסוף פרטים על המבקרים באתר על מנת לחזק את הפעילות העסקית שלנו ואת הקשר בינינו לבין המתעניינים בשירותים שלנו.

חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981, קובע (סעיף 2(1) ו-2(10) לו) מספר הוראות משמעותיות מבחינתנו. האחת היא שהפרת הפרטיות כוללת גם בילוש או התחקות אחר אדם שעלולה להטריד אותו וגם שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר שלא למטרה לשמה נאספה. אלא שהפרת הפרטיות מותרת בקבלת הסכמה, וזו מוגדרת כ"הסכמה מדעת, במפורש או מכללא" (סעיף 3 לחוק).

גם הנחיות הרשות להגנת הפרטיות ("רמו"ט" בשמה הקודם) הן מקור חשוב להבנה יותר מעמיקה על החובות המוטלות עלינו, אבל שילוב של כולם מחייב אותנו למסור בידי מי שנאסף אודותיו מידע –פירוט הוגן, נכון ומלא של עצם האיסוף, תוכן המידע הנאסף וכל השימושים שיבוצעו בו (נושא זה קיבל משנה תוקף בתקנות הגנת הפרטיות ואבטחת המידע האירופיות, ה-GDPR).

מדיניות הפרטיות באתר שלנו נועדה לענות לחובה זו ולמעשה לתת בידי הפרטים את כל המידע הנדרש בחוק ובהנחיות: איזה מידע אנחנו אוספים, כיצד אנחנו אוספים אותו, מה הפעולות שנבצע בו, למי נעביר אותו, כיצד ניתן לקבל מאיתנו פרטים, לתקן או למחוק את המידע וכדומה.

בלא מדיניות פרטיות המוצגת כנדרש, מתועדת ומוסכמת, נחשב כמפרים הפרטיות של גולשינו, משתמשינו והלקוחות שלנו ומכאן חשיבותה.

שימו לב שגם כאשר אנחנו מבקשים לשלוח למשתמשים מסרים פרסומיים ("ספאם חוקי"), ישנן דרישות חוקיות שצריך לעמוד בהן מכוח חוק התקשורת (בזק ושירותים), והמקום המתאים לכך הוא במדיניות הפרטיות ובעת מתן ההסכמה לה.

אחרון, שימוש לב שאם המידע הנאסף מתייחס גם לאנשים הנמצאים באירופה, חלות עליכם גם הוראות ה-GDPR ולא רק הוראות החוק הישראלי, אולם בעניין זה לא נעסוק כעת. אתם מוזמנים לקרוא על ה-GDPR כאן.

 

פלטפורמות רבות מחייבות מדיניות פרטיות נכונה

ישנן פלטפורמות שונות המחייבות במקרים מסויימים הצגת מדיניות פרטיות מלאה והעדרה, גופים כמו פייסבוק, גוגל, אפל ואחרים עלולים לגרום לתקלות לא מועטות ואפילו להרחקת הפרסום, אפליקציה או קישור שלכם מהפלטפורמה.

נסיוננו מלמד שגופים כמו פייסבוק ממש נכנסים לקישורים בפרסומות שלכם ובודקים את קיומה של מדיניות הפרטיות. אמנם, בדיקת תוכנה של המדיניות אינו מקיף וניתן להתגבר על תקלה זו במדיניות שאינה מורכבת, אך העדרה של מדיניות – עלולה לפגוע בכם, עד כדי סגירת החשבון שלכם (ודברים דומים קורים גם בחנות האפליקציות של אפל או בפרסום בגוגל).

תארו לעצמכם שקיבלתם תשלום וניהלתם משא פרסום מקוון עבור לקוח, שפתאום גילה שחשבונו נסגר והוא הורחק מהפלטפורמה… לא תמיד קל להסביר מצב זה ללקוח, לא?

 

אז אקח מדיניות פרטיות מאתר דומה

זו התשובה שאני מקבל בדרך כלל מאלו שאינם מעוניינים להכנס להשקעה כספית משמעותית בהגנה על עצמם (ואריאציה של ה"יהיה בסדר").

הפגם הראשון במחשבה זו הוא שככל שמדובר במדיניות פרטיות שנועדה להגן על האתר, הרי היא נתפרה לצרכיו ולדרכי פעילותו. מספיקים שינויים מועטים בין אופן פעילות האתרים, שהמדיניות המועתקת פשוט לא תגן עליכם.

כלומר, הפלטפורמות יניחו לכם לעבוד, אולם ברגע שתגיע תביעה או דרישת תשלום – קיים סיכון שהמדיניות שהעתקתם לא תתייחס כנדרש למצב שנוצר ולא תגן עליכם.

במצב כזה, גם דרישות החוק לגבי קביעת מטרה נכונה, פירוט אופן האיסוף והשימוש במידע ודרישות רבות אחרות, לא תקויימנה במלואן, ולמעשה תמצאו מפרים את פרטיות נשואי המידע במאגר שלכם באופן המקנה לכל אחד מהם עילת תביעה כנגדכם אם יגלה זאת.

בעיה נוספת בפתרון זה הוא שמדיניות פרטיות הינה "יצירה" כהגדרת חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007. ככזו – העתקתה מהווה הפרת זכות יוצרים, ובעל זכות היוצרים במדיניות שהעתקתם עשוי לתבוע אתכם לפיצוי סטטוטורי (קבוע כ"עד 100,000 ש"ח). מזכיר לכם, שבדרך כלל בעל זכות היוצרים במדיניות יהיה עו"ד המתמחה בתחום הקניין הרוחני. לא יריב שכדאי להתמודד מולו בתיק הפרת זכות יוצרים…

 

תשומת הלב מוגברת לשאלות הפרטיות שלנו

דברי החקיקה המודרניים בארץ ובעולם, כמו גם הפסיקה, מעניקים יותר ויותר משקל משמעותי לשאלות כאובות של הפרת פרטיותנו. פיצויים סטטוטוריים הקבועים בחוק, קנסות עתק הקבועם ב-GDPR האירופי, הנחיות ספציפיות של הרשות להגנת הפרטיות (שמצהירה שעם חלוף תקופת החסד אכיפת הפרטיות תלך ותתגבר וממש בימים אלו עומדת על שולחן הכנסת הצעת חוק לתיקון מס' 13 בחוק הגנת הפרטיות (PDF) שמטרתה להעניק בידי הרשות כלים חזקים יותר לאכיפת ההגנה על פרטיותנו.

אני מקווה שכעת ברורה לכם יותר המשמעות של מדיניות הפרטיות שלכם, ומדוע כדאי להכינה בצורה יסודית ונכונה.

 

Comments

comments

יורם ליכטנשטיין

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

03-6133333
This site was created with the help of Beetle (www.beetle.net.ua)