performing artists copyright

זכויות יוצרים ואמנים – כיצד מגנים עליהן

ב-25.11.2020 התפרסמה כתבה ב"גלריה" של "הארץ" (ניצן פינקו הכותב) המתארת את מאמצי האמנים (=זמרים בעיקר, אך הדבר נכון לכל יוצר) הכואבים את העובדה שיצירותיהם מכניסות הכנסות רבות, אבל לאחרים, אשר רכשו את הזכויות בהן בעבר. את הכתבה תוכלו לקרוא כאן – https://www.haaretz.co.il/gallery/music/.premium-MAGAZINE-1.9325829

הכתבה מתארת מאבקים של אמנים מפורסמים שמכרו בשלב מוקדם את הזכויות על שיריהם לחברות ההפקה או לאחרים, וכעת נאבקים על השגתם מחדש. הכתבה מציגה את "גזילת" הזכויות מהזמרים בצורה שלילית ומעלה על נס את האמנים הנאבקים להשיג שליטה ביצירותיהם.

במאמר הזה אני מבקש לחדד נקודה חשובה שעולה מהכתבה והיא – שאם אתם אמרגן (או אמן) שרוצה להגן על השקעותיו או יצירותיו – מוטב יהיה שתכינו הסכם אמרגן-אמן מלכתחילה, שיבהיר מה הזכויות של כל הצדדים בעסקה. ואני אדגיש  –

סוף מעשה במחשבה (ויעוץ משפטי) תחילה.

נקודת המוצא שלי היא שהזכויות ביצירה של האמן נמכרו במחיר שוק, ולא תוך אילוץ האמן. אחרת, גם אני מסכים – מדובר בגזילה.

בשוטף, כאשר באים אלי להתייעץ אמנים צעירים המבקשים לבצע פעולה בזכויות ביצירות שלהם, ניתן לראות שבשלב זה – היצירות (עדיין) אינן שוות סכומי עתק.

כנגדם, נמצא הרוכש (האמרגן במרבית המקרים) – אשר מניח את כספו על קרן הצבי, ומשלם לאמן טבין ותקילין.

מטבע הדברים רוכש כזה יבקש את מירב הזכויות על מנת שכספו (אולי) יניב לו בעתיד רווחים. תפקידו של האמן במשא ומתן הזה להתמודד מול הרוכש, ולשמור על זכויותיו המשפטיות.

אמן/זמר שבשלב זה לא ניגש לייעוץ משפטי, יכול לגלות בדיעבד שבעסקה זו "מכר את יצירתו לשטן". מצד שני, איני רואה כיצד ניתן לבוא בטענות לרוכש ששילם את מחיר השוק של היצירה שרכש באותה עת.

אילו היה אותו אמן מוכר את הג'יפ האהוב שלו לשכנו, וזה מתחיל להפעילו כרכב הסעות, UBER. כלום יכול האמן לדרוש לקבל משכנו תמלוגים על כיוון שהאמן קשור לכלי הרכב באופן אישי?

לכולנו ברור שהתשובה שלילית, ועל כן אין זה ברור מדוע הכותב סבור אחרת ביחס ליצירות.

"זכות יוצרים" הינה זכות משפטית הנחלקת למעשה לשתי זכויות.

  • האחת – הזכות הכלכלית. זה הוא נכס אותו ניתן למכור והרוכש זכאי להינות מכל הפירות הנובעים ממנו.
  • השניה – הזכות המוסרית. זו היא שזכותו של האמן ל"אבהות" על יצירתו. זכות זו באה לביטוי ב"קרדיט" ובאיסור לפגוע ביצירה.

מן הסתם אני נתקל כל העת באמנים צעירים המבקשים להתייעץ איתי, אך מגלים שייעוץ משפטי ממומחה עולה כסף, ומוותרים עליו. אני מנחש שלפחות חלק מהזמרים שתוארו בכתבה עברו שלב דומה בחייהם, טרם למכירת זכויותיהם.

אמן שויתר על יעוץ משפטי ולכן שבחר למכור את זכותו הכלכלית, כיצד זה יבוא בטענות לכך שאינו נהנה עוד מההכנסות?

מהכתבה הזו אני הסקתי מסקנה שונה לחלוטין ממסקנתו של הכותב, והיא –

 

 

המאמר נכתב ב-2020 ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-8.1.2023.