מדריך בהמשכים לבלוגר המבולבל – הקדמה

במסגרת מדריך בהמשכים זה נסקור סוגיות משפטיות החשובות לבלוגרים ומנהלי בלוגים שנים

 

הקדמה קצרה – מה זה בכלל בלוג?

 למרות שכולנו חכמים, כולנו מבינים וכולנו יודעים את התורה, נפתח את סדרת המאמרים במבוא – מה זה בלוג בכלל?

 "בלוג" הוא קיצור של המונח web log.

 המאפיינים הנפוצים של בלוג הם:

  • אתר אינטרנט (או דף, או קבוצת דפים) שמעודכן בסדר כרונולוגי (בדרך כלל מוצג בסדר כרונולוגי הפוך, כלומר: החדש למעלה והישן למטה).
  • תוכן הבלוג נערך על ידי כותבו (כלומר – לא עובר פעולת עריכה חיצונית) ואף מאפשר לעתים קרובות מעקב של הקוראים, למשל באמצעות טכנולוגיית RSS.
  • במרבית המקרים, מתאפיין בלוג גם ביכולתם של הקוראים להשאיר תגובות בבלוג וליצור אינטראקציה עם כותב הבלוג (אינטראקציה שמהווה מקור לחלק מהסוגיות המשפטיות בהן נדון בהמשך הסדרה).

 ישנם סוגים רבים של בלוגים שמתחלקים, בין היתר, לפי תוכנם או הטכנולוגיה שלהם. למשל:

  •  בלוגים המסווגים לפי טכנולוגיית הצגת התכנים שלהם והמאפיינים הטכניים של התכנים (בלוג "רגיל" (blog), בלוג וידאו (vlog), בלוג צילומי (photoblog), בלוג ציורי/שרטוטי (sketchblog), בלוג מוקלט (podcasting), בלוג של לינקים (linklog), בלוג לחשיפת אמנות (artlog) ועוד);
  • בלוגים המסווגים לפי המכשיר בו הם נצפים (למשל בלוג שניתן לצפיה במכשיר נייד דוגמת טלפון סלולארי או PDA יקרא moblog);
  • בלוגים המסווגים לפי סוגי התכנים שבהם (יומן אישי/ציבורי, יחסי ציבור, תוצרי התאגיד המנהל אותם, פוליטיקה, תיירות, אופנה, משפט ועוד, לרבות בלוגים שעיסוקם ספאם וקידום אתרים אחרים שיקראו splog);

הבלוג יכול לספק דיווח ישיר מהשטח (live blogging) ויכול להכתב בשקט ובשלווה, לאורך זמן וכדומה, כיד הדמיון הטובה עלינו.

וכמובן…… הבלוג שלי, של יורם ליכטנשטיין

היסטוריה והתפתחות של בלוגים:

 הבלוגים המוקדמים היו אתרי אינטרנט שעודכנו ידנית מעת לעת. הפופולאריות שלהם הובילה לפיתוחם של כלים לשימוש ייעודי (כמו Open Diary) אשר סייעו בהתפשטות התופעה. בלוגים ראשונים, כפי שאנו מכירים אותם, צצו החל משנת 1994 ואילך (בלוגרים כמו ג'רי פורנל וג'אסטין הול).

 מאז אותה תקופה מוקדמת, ההיקף והגידול בכמות הבלוגים הינם כמעט בלתי נתפסים. באפריל 2007 דיווח טכנוראטי על כ-15 וחצי מליון בלוגים פעילים (!). זה לא קרה סתם – עם חלוף הזמן, הוכיחו עצמם הבלוגים, והבלוגרים, כמעצבי דעת קהל, חושפי שערוריות (ויקי ליקס) ומדווחי חדשות בינלאומיות ומקומיות שאין לזלזל בהם. הבלוגים הפכו גם לכלי שיווק, בין אם לפוליטיקאים, עיתונאים, בעלי מקצועות שונים ועוד. לדוגמא ניתן להביא את Salam Pax ואת דיווחיו מהשטח בבגדד במלחמת עיראק השניה או את הדיווחים מסופת קתרינה בארה"ב שהצליחו להעלות אל השטח דיווחים ונתונים שלא מצאו מקום ברשתות התקשורת הגדולות.

 לאור הפופולאריות העצומה שלהם, והיותם חלק בלתי נפרד מה"הייפ" של ה-web 2.0, לאחרונה אף החלו צצות דרכים שונות לתשלום לבלוגרים תמורת כתיבה על נושאים מסויימים (כמו שיטת ה-Pay Per Post) או דרכים אחרות לשלב תוכן פרסומי בבלוגים.

 הקלות הרבה בהקמת וכתיבה בבלוגים הפכה אותם למכשיר המשמש רבים מאיתנו, הן באספקטים האישיים והן באספקטים המקצועיים. אלא שמרביתנו איננו מודעים לכך, אבל כתיבת בלוג עלולה להעמיד את כותבו בפני אחריות שלא שיער מראש.

 בסדרת המאמרים בנושא זה ננסה לעמוד על הסיכונים העיקריים הגלומים בכתיבת בלוג; נעסוק בבלוגרים ומקום עבודתם, בשאלות של הוצאת לשון הרע ואנונימיות/פרטיות באינטרנט, בשאלות של קניין רוחני (דוגמת זכויות יוצרים וסימני מסחר), בשאלות של מתן עיצה מקצועית בבלוג, היות הבלוגר – עיתונאי (על הזכויות והחובות הקשורות), שאלות של בלוגרים קבוצתיים וגם קצת אתיקה ובלוגים.

 במסגרת הפרקים השונים מופיעים נושאים שיתכן שיש להם השפעה גם על נושאים אחרים. למרות זאת, ועל מנת למנוע סרבול, נתייחס אליהם רק באותו מקום ולא נחזור על כך בכל מקום בו הם רלוונטיים.

 אחרון, אשמח להפנות אתכם לעיין גם במדריך המצויין של עוה"ד יהונתן קלינגר (PDF. המדריך, לא יהונתן…), שאף הוא מכיר את התחום לפני ולפנים. שווה לקרוא ולהפנים.

לתשומת ליבכם, מעצם טיבו המוגבל, מדריך זה הינו חלקי בלבד, אינו מתיימר להציג את כל הבעיות ובוודאי שאינו מציג את כל הפתרונות.

בכל מקרה בו מתעוררת בעיה, אין תחליף להתייעצות ספציפית עם עורך דין מומחה בתחום הרלוונטי.

אין להסתמך על האמור במדריך זה אלא להבנת הרקע בלבד, והוא אינו מעודכן או חופשי מטעויות.

כל הזכויות שמורות לכותב.

אוגוסט 2007

תגובות גולשים