מדריך בינה מלאכותית וזכויות יוצרים, חלק שני

זה הוא חלקו השני של המדריך שחלקו הראשון נמצא כאן.

שאלת דיני החוזים – הסכמי המשתמש של מנועי בינה מלאכותית

אפתח בשאלת בסיס שמרבית לקוחותי "שוכחים" לשאול את עצמם, וחבל: האם בדקתם הכל לפני שהתחלתם לעבוד עם שירות חדש? בדקתם מול מסמכי האתר והתייעצתם עם בעל מקצוע במטרה לוודא שאתם פועלים כדין?

כמו בכל אתר מסודר, למנועי הבינה המלאכותית אליהם אתם נרשמים יש "תנאי שימוש" ("תקנון"). תנאי שימוש הם בעצם הסכם מחייב שנחתם (דיגיטלית, ובהתנהגות) ביניכם, המשתמשים, לבין העסק שמפעיל את המנוע. במסגרתו, העסק מתיר לכם (נותן לכם "רשיון") לעשות שימוש במנוע שיצר כנגד רשימת תנאים והתניות שמחייבות אתכם. עשיתם שימוש במנוע (ובאתר) – ההסכם מחייב אתכם, ודיני החוזים נכנסים לפעולה.

בין יתר הדברים, יתכן מאוד שבתקנונים קיימות הגבלות שונות על יכולתם וזכותכם לעשות שימוש ביצירות שתיצרו באמצעות אותו מנוע בינה מלאכותית ספציפי.

ואם לא פעלתם לפיהם? הפרתם הסכם מול בעל הבינה המלאכותית.

אכן, הפרת הסכם ברגיל אינה כרוכה בפיצויים ללא הוכחת נזק כקבוע בחלק מחוקי הקניין הרוחני (כמו חוקי זכות היוצרים), ועדיין – צווי מניעה, פיצויי עשיית עושר וכדומה, כל אלו הן סכנות העומדות לפתחכם אם הפרתם את אותם תנאי שימוש.

מסקנה:

כמו בכל שירות אינטרנטי אחר בו אתם עושים שימוש. אנא העיפו מבט בתנאי השירות וראו האם אינכם מפרים אותם. מוטב יהיה לפעול בצורה שתצמצם ככל האפשר את ההפרה, שכן צווי המניעה עתידיים עלולים להכביד עליכם.

 

האם בכלל ביצירות בינה מלאכותית קיים יסוד של "יצירתיות":

שאלה זו היא שאלה פילוסופית-תיאורטית שעומדת בלב ויכוח מרתק. האבחנה בין "יצירתיות" אנושית לעומת התהליך הסטטיסטי המרתק של הבינה מלאכותית עדיין לא נפתרה.

אין חולק שבינה מלאכותית יכולה ליצור מוסיקה, אמנות, טקסטים ובכלל "יצירות". אחד הטיעונים בעניין זה אומר שכל יצירה של בינה מלאכותית מבוססת על מליוני יצירות קודמות שהוזנו לתוכה. בינה מלאכותית בסך הכל יוצרת מחדש תבניות (Patterns) שהוזנו לתוכה בדרכים סטטיסטיות-אקראיות. היא חוזרת על מה שהוזן לתוכה ובסיס היצירה שלה נעוץ בהכרח ביצירות קודמות. אין לה הליך "מחשבה" מקורית כמו שאנחנו בני האדם מכירים. ולכן אינה יכולה להיות יצירתית, כך טוענים.

ועדיין, הצד השני של המשוואה הוא שבמרבית המקרים התוצרים הם מקוריים, ואינם העתקה של אף יצירה אחת (או יותר) קודמת. הבינה יוצרת קומבינציות וצירופים של קטעי יצירות רבות כשבשיתופם יחד אינם דומים במרבית המקרים ליצירה אחרת כלשהי. האם זו אינה "יצירתיות"?

דומני שהתשובה לשאלה הזו תשאר תמיד סובייקטיבית ותהיה מבוססת על יסוד ההבנה כיצד כל אחד מאיתנו מגדיר לעצמו את המונח "יצירתיות".

מסקנה:

ההחלטה אם בינה מלכותית היא יצירתית או לא נתונה בידי שיקול דעתו של כל אחד מאיתנו. תשובה חד משמעית, אין.

 

האם המונחים "אמת" ו"פייק" עוד רלוונטיים?

במצב היום ובעתיד הלא רחוק, דומה שלא ניתן יהיה עוד לזהות מה הוא תוכן יציר מכונה ומה אינו כזה. אחת המשמעויות הבולטות ביותר למצב דברים זה אצל עורך דין כמוני הוא קריאת אשכבה לדיני הראיות. אין עוד "מסמך מקורי" ואין עוד דרך בטוחה לדעת אם ראיה כלשהי אמת היא.

עובדה זו גם משפיעה מאין כמוה על הרשתות החברתיות, ועל כך שעל כולנו להבין שלעולם לא נוכל "לסמוך" עוד על מה שנראה ברשת. "הוא אמר אז זה נכון" לעולם לא יוכל להיות משפט שנוכל לומר בלב שלם. ההיפך הוא הנכון. ככל שהטכנולוגיה תתקדם נמצא יותר ויותר יוצרים שיצרו תכנים שאינם אמת ויפיצו אותם, תוך הסתמכות על האמון הבסיסי הנעוץ בליבם של בני האדם.

מסקנה:

אל תאמינו לאף אחד. עיניכם – מטעות אתכם. "זה בטח אמת. ראיתי. זה כתוב באינטרנט" עוד בעבר לא היה טיעון מנצח ובימים אלו מוטב לזנוח אותו לגמרי.

 

סוף דבר

אסיים בסיכום שהכתיב לי כלי הבינה המלאכותית למאמר כפי שביקשתי בתחילת מדריך זה:

במדריך זה אני מבקש לתת בידיכם את הכוח, לקוחות יקרים שלי, ואת הידע לנווט את דרככם בנוף המציאות בו נפגשים הבינה המלאכותית ודיני זכויות היוצרים (ולא רק הם). הבנה של ההתפתחויות המתרחשות סביבכם תאפשר לכם להגן בצורה אסטרטגית על נכסיכם ונכסי העסק שלכם באקלים זה של שינויים טכנולוגיים מהירים.

אנו נפתח במסע רב הבנה (Insightful Journey בלשונו) ונעבוד יד ביד על מנת להבטיח ולהגן על מאמציכם היצירתיים ונחבק את מה שיש לבינה המלאכותית להציע לנו בעוד אנו מגינים על זכויותיכם שלכם.

אין ספק. סיום מרגש הרבה יותר טוב מה שאני יכולתי לכתוב. תודה לכם ותודה לבינה שסייעה בידי.