AI

איך לא מפרים זכות יוצרים, גרסת הבינה המלאכותית

שאלתי את ה-CHATGPT וביקשתי שיסביר לי איך יכול אדם להמנע מהפרת זכויות יוצרים במאמרים (מאמרים כדוגמה. אמרו לי שצריך לחדד לו את השאלות). אציג בפניכם את התשובה שלו.

לטובתו אומר. הוא יודע את כל ה-BASICS. עיקר תשובתו מדוייק ונכון. אלא שכפי שתראו מטה, מטבע הדברים הוא יודע מה שכתוב בספרי הלימוד ולא מעבר לכך. אין לו את הפרקטיקה היומיומית בנושא ונסיון החיים שיש לעורך דין שחי את התחום שנים, ואגיד בזהירות הרצויה – לדעתי לעיתים הוא עדיין טועה (כלומר, ההסבר שלו נכון לפי ספר הלימוד אבל מתעלם מהמורכבות של הנושא).

לכן לקחתי את מה שהוא ענה לי וניסיתי להוסיף קצת מנסיוני שלי, להראות שלפחות בשלב הזה (ינואר 2023), הוא עדיין אינו מחליף עורכי דין. בעתיד זה כנראה ישתנה.

לגופם של דברים, תשובתו היא שיש מספר דרכים להמנע מהפרת זכות יוצרים בכתיבת מאמר:

  1. להשתמש בתוכן מקורי: ליצור בעצמכם את התוכן שלכם. טקסט, תמונות ועוד. שיהיו שלכם ולא של אחרים. אני אוסיף: אפשר גם לשכור שירותיו של אחר, אבל לאור סעיף 35 לחוק כדאי מאוד ליצור מסמך ברור ומסודר ביניכם שמסדיר את הזכויות ומעביר אותן לידיכם שכן אחרת, תתקלו בבעיה (לפי החוק – גם אם שילמתם על העבודה, הזכויות לא בהכרח בידיכם!).
  2. להשיג רשות: אם התכנים אינם שלכם – תשיגו רשות לשימוש בהם. הרשות יכול שתהיה בצורת מסמך רשיון. אני אוסיף: "רשיון שימוש". כלומר, עליכם להבין בדיוק מה השימוש שתבצעו בתכנים ועליכם לוודא שהרשיון מגדיר אותו ומתיר אותו במפורש.
  3. תשתמשו בתוכן שהוא נחלת הציבור (PUBLIC DOMAIN): כוונתו, עבודות שכבר אינן מוגנות בזכויות יוצרים שפקעו בשל חלוף הזמן. הן חופשיות לשימוש בידי הכל. אני אוסיף: לעיתים למדינה בה נוצרה היצירה יש השפעה על המועד בו היא הופכת לנחלת הציבור. ההמלצה נכונה אך יש להשתמש בה בזהירות.
  4. תשתמשו בתכנים מוגני "קריאייטיב קומונס": קריאייטיב קומונס זה מיזם ציבורי שמציע רשיונות שימוש חינמיים  וקלים להבנה לשימוש בעלי זכויות היוצרים. אפשר להשתמש ביצירות המוגנות בהם כל עוד אתם עומדים בתנאי הרשיון. אני אוסיף: גם כאן ההמלצה נכונה אבל אינה מבינה את נפש האדם. לקוחות רבים עשו שימוש ביצירות מוגנות קריאייטיב קומונס וחשבו שבכך נגמרה התחייבותם. אלא ששימוש בקריאייטיב קומונס לא הופך את השימוש לחופשי. גם ברשיונות כאלו יש מגבלות. חשוב שתשימו לב למגבלות הספציפיות ולא תחשבו שמרגע שיש רשיון שכזה, השימוש מותר ללא הגבלה. מנסיון מול לקוחות…
  5. ניתן לעשות "שימוש הוגן": דוקטרינת השימוש ההוגן האמריקאית מאפשרת שימוש בחומר מוגן גם ללא הסכמת בעל הזכויות, במקרים מסויימים. למשל – ביקורת, דיווח עיתונאי, לימוד, מחקר ומטרות נוספות. חשוב לשים לה שהאבחנה לא תמיד ברורה ויש להעזר בעצת עורך דין. אני אוסיף: בפועל, "שימוש הוגן" היא הגנה שכולם חושבים עליה אך היא מיושמת במקרים בודדים בלבד. יותר מכך, גם אם יושמה, תאלצו לעבור הליך משפטי ולשאת בכל הוצאותיו, כמו גם בסיכון שלו. ההמלצה – נכונה, אבל מסוכנת ביותר. הייתי מאוד נזהר ממנה.
  6. ייחוס נכון ("קרדיט"): אם אתם משתמשים בתוכן של אחרים, מתן ייחוס נכון יכול לעזור לכם להמנע מהפרת זכויות יוצרים. יש לתת קרדיט. ואני אוסיף: לא נכון! אין במתן קרדיט כדי להגן בפני הפרת זכות יוצרים. הזכות "הכלכלית" מופרת עם או בלי קרדיט, ובלבד שעשיתם ביצירה את אחד השימושים המסורים להסכמת בעל הזכויות. הקרדיט הוא חובה הקיימת מכח הזכות המוסרית, שהיא זכות נפרדת ועצמאית.
  7. עצה מקצועית של עו"ד מומחה: שכרו את שירותיו של עורך דין מומחה בזכויות יוצרים שיבחן את מעשיכם וינחה אתכם כיצד להתנהל בתהליך. עורך הדין יסייע לכם להבין שהשימוש שלכם אינו מפר זכויות של אחרים. ואני אוסיף: אין לי מה להוסיף. הוא צודק ????.

לסיכום, חשוב לשים לב  (הוא אומר) שעמידה נכונה בדיני זכויות היוצרים לא רק תמנע מכם עניינים משפטיים מיותרים, אלא גם תגביר את המוניטין שלכם בכך שתראו שאתם מכבדים זכויות של אחרים ואת העבודה שלהם. היא גם תתן משקל רב יותר לעבודה שלכם ותראה שהשקעתם זמן ומאמץ ליצור חומר מקורי ומעניין.

 

אז הנה. האם החומר המקורי פחות או יותר שלי מעניין אתכם? מחזק את המוניטין שלי? תגידו לבוט.