policemen and biker

לשון הרע, חופש הדיבור ואנשי ציבור

הנצחון שלנו – המסקנות עבורכם

היום נפנה אתכם לפסק דין בו הבאנו לאחרונה (דצמבר 2022) לדחיית תביעה כנגד לקוח אותו יצגנו ונפיק עבורכם מסקנה. המסקנה היא: דין לשון הרע כנגד אנשי ציבור במסגרת ביקורת ציבורית על נושאים חשובים, שונה מאותם ביטויים בוטים ופסולים אילו נאמרו בהקשר אחר.

בת"א (ים) 71404-09-16 נדונו תביעות צולבות בלשון הרע.

דמיינו לעצמכם פעיל ציבור שחוקר וחושף שחיתויות, ומעביר ביקורת בוטה ופוגעת על איש ציבור שלטעמו חטא. הביקורת – בעייתית וכוללת מונחים דוגמת "שקרן", "בריון", משליט שלטון פחד", "משפחת פשע", "אירן זה כאן", "מאפיה איטלקית" ופניני לשון רבות. אין ספק – לשון הרע פוגעת ולא ראויה. ראש המועצה הגיש כנגדו תביעה (שכנגד, במקרה זה).

אלא מה? מסתבר שהביקורת ניתנה לאחר שהדובר למד ממקורות חיצוניים, ראה מסמכים, השתתף בישיבות בעצמו ומחה כנגד תקלות שלטוניות בוטות אותן ראה במו עיניו (בהיקפים של עשרות מליוני ש"ח ויותר). בלשון בית המשפט – על אף שלא ניתן לדעת אם דיבר אמת באופן שלם, הרי עמד בהוכחה חלקית לפחות של דבריו.

הוכחנו לבית המשפט שמדובר בנושאים שיש בהם עניין ציבורי מהמדרגה הראשונה (ניגוד עניינים או פעילות לא תקינה מצד ראש מועצה בישראל). בהתאם, מסקנתו של בית המשפט עלתה עם טענותינו בסיכומים: "ראוי שהיה [הנתבע] נוקט בלשון יותר מעודנת ופחות נחרצת" ועדיין – התביעה כנגדו נדחתה!

בלשון בית המשפט שאימץ את עמדתנו – "הפסיקה מצפה מנבחר ציבור לרף גבוה יותר של סיבולת, על אף ששמו אינו הפקר".

פסיקה זו מצטרפת לתשבץ במסגרתו בתי המשפט מבהירים יותר ויותר כי על בעלי תפקיד ציבורי לפתח עור עבה וככל שהדוברים יודעים לפעול בצורה ראוייה ונכונה, התביעות כנגדם ידחו.

כך למשל (גם בדצמבר 2022) נדחתה תביעת לשון הרע כנגד מי שכינה שוטרת שביצעה את תפקידה במתן קנסות בתואר "ממזרה סובייטית" ואחר שהתייחס אליה כאל "נאצית".

בית המשפט חזר על חשיבותו של חופש הדיבור, במיוחד כשהוא עוסק בסוגיות שעמדו בלב השיח הציבורי (באותו עניין – עטיית מסכות במהלך סגרי מגיפת הקורונה). בנסיבות, על אף העובדה שהדברים היו קללות וגידופים בשפת רחוב נמוכה, ביקורת ציבורית-פוליטית היא תנאי בלעדיו אין למשטר דמוקרטי ויש לה חשיבות רבה ולכן התביעה של השוטרת נדחתה.

בשורה התחתונה – אנא, שמרו על לשונכם. כבודם של אנשים אינו הפקר.

אולם אם כבר החלטתם למתוח ביקורת ציבורית, אנא – התייעצו עימי או עם כל עורך דין מומחה אחר, וודאו מה מותר לכם לומר וכיצד לומר אותו ותוכלו לשמור על חופש הדיבור שלכם.