Music Copyright

מלחינים טובים לא מחקים, הם גונבים(*)

הפרת זכות יוצרים במוסיקה פופולארית

המוסיקה המערבית מבוססת על 12 תווים בלבד. באמצעותם ניתן ליצור רשימה למעשה אינסופית של יצירות מוסיקליות ושירים. לכן, די טבעי הדבר למצוא יותר ויותר מלחינים ה"מקבלים השראה" מיצירות שנוצרו בעבר.

פרשיית מכתב ההתראה לפני תביעה של Universal Studios כנגד נטע ברזילי, בטענה שהשיר Toy מפר את זכויות היוצרים של להקת  White Stripes בשיר "Seven Nations Army" גרמה לי לנסות ולחקור קצת יותר לעומק מקרים מעניינים דומים שקרו בתחום הפרת זכות יוצרים במוסיקה פופולארית ולראות מה ניתן ללמוד מהם.

 

Ice Ice Baby v Under Pressure

די ברור לשומע החופשי שהראפרVanilla Ice  דגם את השיר "תחת לחץ" של קווין ודיוויד בואי והשתמש בקטע מוגדר ממנו. להגנתו, הראפר עצמו הודה כי פעל כך, אלא טען שהוסיף "ביט" מסויים לקטע הנדגם וסבר שדי בכך.

תוצאת האיום בתביעה היתה הסכם פשרה מחוץ לכתלי בית המשפט, שחייבה את הראפר להוציא כספים לא מבוטלים מכיסו. הקשבה לקטעים הנטענים מלמדת על ההגיון שבדבר.

 

Two Live Crew v. Roy Orbison

שני שירי "Pretty woman" של שני היוצרים עוררו אף הם מהומה. אלא שהיצירה של הצוות החי, נועדה למעשה להיות טייק הומוריסטי על היצירה המקורית. אחרי מאבק משפטי ארוך ממנו התפרנסו עורכי דינם, קבע בית המשפט העליון האמריקאי שהיצירה מוגנת כפארודיה על היצירה המקורית ולכן מהווה שימוש הוגן.

 

The Verve v. The Rolling Stones

הלהיט "Bittersweet Symphony" של ה-Verve נטען כמפר זכויות של "The Last Time" של האבנים המתגלגלות. ההפרה התמקדה בסימפול של הגרסה הסימפונית של השיר של האבנים המתגלגלות. תחילה הושג הסכם תמלוגים בשווי 50%, אך בפועל נטען כי ההפרה היתה נרחבת מהמוסכם עד שלבסוף ויתרו ה-Verve על כל התמלוגים מהשיר ומיק ג'אגר וקית' ריצ'רדס קיבלו גם קרדיט מלא בשיר (ועיון בשיר ביוטיוב מגלה כי הזכויות בשיר מוחזקות גם בידי ABKCO – בעלת הזכויות בשירי האבנים).

כלומר, בפועל הפרת הזכויות שללה מהיוצרים את הזכויות הכלכליות ביחס ללהיט הכי גדול שלהם, ששימש גם כלהיט סינכרוני לפרסומת של NIKE מבלי שהם ראו תמלוג כלשהו ממנו וכשהשיר זכה בגראמי, מקבלי הפרס היו ג'אגר וריצ'רדס…

 

Blurred Lines…

יורשיו של מרווין גיי המנוח טענו להפרת זכויות בשיר המקורי שלו, "Got to give it up" (דרך אגב יוניברסל היו מבין הנתבעים כאן, סתם שנטע תדע…). נקבע, כי 2 מבין שלושת הנתבעים אכן הפרו זכויות ונקבע פיצוי של 7.3 מליון דולר ארה"ב (שהופחת אחר כך ל-5.3 מליון "בלבד בתוספת תמלוגים). חשוב לשים לב שבשיר הזה, הדמיון בין התווים עצמם לא היה דרמטי, אבל בית המשפט לקח בחשבון גם אלמנטים נוספים, דוגמת הבס, הדברור שברקע, הפעמון וכדומה.

זו אחת מההחלטות בהן "השראה" נקבעה כהפרת זכויות, ועל כך נכתבו דברים רבים.

 

Lana Del Rey v. Radiohead

לא רק רדיוהד שומעים את "Creep" בשיר "Get Free" של לנה דל ריי. אלא שבינתיים למרות הרבה כתבות עיתון ואינטרנט, עדיין לא הוגשה תביעה, ואי אפשר לדעת אם תוגש. המעניין בפרשה זו היא שכמו בעניין של נטע ברזילי ו-TOY היו מוזיקאים שראו בהתקדמות האקורדים כרכיב סטנדרטי במוסיקה פופולארית, ואולי מטעם זה טרם הוגשה התביעה.

 

נטע ברזילי נ' White stripes

אז מה ניתן ללמוד מהאמור מעלה למקרה של נטע ברזילי ו"צבא 7 האומות"?

דיני זכויות היוצרים מכירים ברכיב הנקרא "יצירות הכרחיות" (Scenes A Faire) כרכיב גנרי הקיים בכל תחום. כך לדוגמא: על אף שיצירותיו של טולקין ידועות בעולם, אין זה אומר שהוא היחיד שרשאי לכתוב סיפור על קורותיהם של בני מחצית, אורקים וגמדים תוקפניים. ביטוייה הייחודי של כל יצירה, בנבחן מאותן רכיבים גנריים של אותו ז'אנר, הוא זה אשר יקבע את שאלת הפרת זכות היוצרים ביצירה.

במקרה של נטע כבר הראו מוסיקאים שונים (וראו למשל כאן) שהרכיב שנטען להיות מועתק הינו למעשה רכיב שחוזר על עצמו ביצירות רבות (למשל החל בהמנון אוהדי הכדורגל האיטלקיים, עבור ב-Sweet Dreams של יוריתמיקס וכלה במוסיקה הקלאסית.

לכן, נדמה לי שהמטלה שמוטלת על נציגי יוניברסל תהיה לא פשוטה, ואם יורשה לי להמר – להערכתי העניין הזה לעולם לא יגיע לפסק דין, אפילו אם במקרה יגיע לבית משפט (דבר שכשלעצמו אינו בטוח).

בואו כולנו נקווה שאני צודק.

לעורכי דינה של נטע כדאי ללמוד מהסרטון הזה –

בהצלחה לנטע במלחמת הזכויות.

 

(*) כנראה שסטרווינסקי לא באמת אמר את המשפט הזה, אבל ראו מה טי. אס. אליוט אמר –

"Immature poets imitate; mature poets steal; bad poets deface what they take, and good poets make it into something better, or at least something different"

אתם מוזמנים לקרוא עוד על זכויות יוצרים, בקישור.

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-5.1.2023.