trademark logo

סימני מסחר

  • תרצו להגן על העסק שלכם ולרשום סימן מסחר?

  • אתם לא יודעים מה הצורה הנכונה לרשום את הלוגו שלכם?
  • גיליתם שמתחרה מטעה או גונב לכם לקוחות?
  • לקחו לכם את הלוגו או את השם שלכם?

הגעתם למקום הנכון. משרדנו מתמחה בכל הקשור בסימני מסחר, רישומם והגנה עליהם ועל לוגואים, עוולת גניבת עין, הגבלת גישה לעסק ועוולות מסחריות אחרות.

בכל מקרה של תקלה אתם מוזמנים ליצור קשר עם עורך הדין יורם ליכטנשטיין כאן או בטלפון 03-613333 ונשמח לסייע.

מה הוא סימן מסחר?

הגדרתו בפקודת סימני המסחר (נוסח חדש), התשל"ב-1972 היא "אותיות, ספרות, מילים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני מימדים או שלושה". כלומר, מדובר למשל בסמל מסחרי של עסק, לוגו, מותג של מוצר או שירות, סיסמא, גרפיקה שמצורפת ללוגו, שם העסק עצמו, שם השירות החשוב וכן הלאה.
מטרת החקיקה היא לאפשר לקהל הלקוחות לזהות את מקורם של המוצרים או השירותים אשר נושאים מותג ספציפי ולאפשר לעסקים השונים לרכוש מוניטין בו.

איך רושמים סימן מסחרי?

על מנת ליהנות מהגנת החוק, יש לרשום את המותג אצל רשם סימני המסחר הישראלי (או בכל מדינה אחרת בה אתם מתעתדים לפעול בצורה עסקית).
רישום סימן מסחר מאפשר הגנה משפטית על ההשקעה של העסק במוניטין שלו.

בעת הרישום חשוב להקפיד על רישום קל ככל האפשר (מצד אחד) אבל בהיקף גדול ככל הניתן (מצד שני). אלו הם שני אינטרסים מנוגדים ולכן כדאי לשים לב לכך.

כיצד מגישים בקשה לרישום?

הבקשה מוגשת לרשם סימני המסחר. מילוי הטופס עצמו אינו קשה, אבל הבחירות שתבצעו בו ישפיעו משמעותית על ההגנה שתרכשו בסימן שלכם.

כדאי שתבינו את השיקולים המשפיעים ותתייעצו עם עורך דין מומחה בתחום.

בחינת בקשת רישום סימן מסחר

לאחר הגשת הבקשה היא נבחנת על ידי "בוחן", שבודק האם הסימן כשיר לרישום ועומד בתנאים הקבועים בסעיף 8 לפקודה.
ככל שהבקשה עברה את הליך הבחינה, רשאי כל אדם להתנגד לרישום הסימן (בהתאם לחוק). הרשם יכריע בהתנגדויות, לעיתים אחרי דיון בהן.

הגנה על סימן מסחר שלא נרשם – גניבת עין

גם סימן שכלל לא הוגש לרישום עשוי להיות מוגן בחוק עוולות מסחריות, לפי עילת "גניבת עין".

הגנתה של עילה זו חלשה יותר מהגנת עילת סימן מסחר, אך יש לזכור אותה עת תתקלו בהפרה.

מה משך תקופת ההגנה על סימן שנרשם?

התקופה למעשה אינה מוגבלת בזמן. כל עוד תשולם האגרה המתאימה במועדה (למשל בתום 10 שנים ממועד הרישום ובתום כל תקופה עוקבת), הסימן ימשיך ויקנה הגנה למותג.

מה היא הפרת סימן?

הרישום מקנה לבעליו זכות שימוש ייחודית בסימן המסחר. לכן, שימוש במותג (או בכזה הדומה לו עד כדי להטעות) מבלי לקבל הסכמה מראש, הינו הפרה. הפרה מקנה לבעלים הרשום בפנקס עילת תביעה. לכן, ככל שקיים ספק מומלץ להתייעץ טרם נקיטת פעולה.

מה הוא דמיון מטעה?

הפסיקה הישראלית הגדירה שלושה מבחנים עיקריים להכרעה בשאלה:

  • מבחן המראה והצליל.
  • מבחן סוג הסחורות וחוג הלקוחות.
  • מבחן יתר נסיבות העניין.

אז מה עושים אם אתם רוצים לרשום סימן מסחר או לתבוע מי שמשתמש בו?

אנחנו נלווה אתכם, נגן עליכם ונאפשר לכם להינות מהמוניטין שלכם או למנוע מאחרים לנצל אותו.

בכל שאלה בנושא מאמר זה אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לסייע גם לכם.

 

 

מדריכים ופוסטים נוספים בנושא סימני מסחר (רישום ואכיפה) וגניבת עין:

(שימו לב שאלו אינם מחליפים יעוץ משפטי לבעיה ספציפית ואין להסתמך עליהם אלא לשם לימוד כללי של התחום):

1. גניבת עין – שימוש בשם של עסק מתחרה בפרסום ממומן

2. מדריך "הצינור" למעסיקים – כיצד לנהוג בנכסים דיגיטליים של העסק שלכם

3. לא כל שימוש בסימן הוא הפרה שלו

4. מקדונלדס מפסידה בקרב באירופה

5. חופש הביטוי, סימני מסחר ומכוניות מהירות

6. הפרת סימן במוצר שאינו קיים

7. לא הגזמתם?

8. ההוביט, והסימן

 

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-16.08.2021.

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



    האמור במאמרים השונים באתר הינו הסבר כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. בכל מקרה ספציפי יש להעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום והאמור באתר אינו יכול לספק פתרון לבעיה ספציפית.

    ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

    03-6133333