fake logo

לשון הרע באינטרנט, מדריך להוצאת דיבה

  • מישהו קילל אתכם או פגע בכם?

  • תבעו אתכם על הוצאת לשון הרע?

הגעתם למקום הנכון. משרדנו מתמחה בנושאים אלו. אתם מוזמנים ליצור קשר עם עורך הדין יורם ליכטנשטיין כאן או בטלפון 03-613333 ונשמח לסייע.

הוצאת דיבה מציפה את הרשתות החברתיות. אנחנו נעזור לכם

"שיימינג" (לדעתנו על התופעה ראו בדה מארקר) וחמור מכך היא תופעה שמציפה את הרשתות החברתיות. ביקורת על עסקים, התקפה נגד אנשים, זעקה לעזרה של נפגעים. פעמים רבות התוצאה היא חריפה ופוגעת.

לכל אדם יש זכות לשם טוב. זהו כלל משפטי שכולם כבר מכירים. אבל גם לכל אדם יש זכות לחופש הביטוי, וגם את זה כולם מכירים. הבעיה נוצרת במקום בו חופש הדיבור של האחד פוגע בזכותו של האחר לשם טוב. והשאלה – מה עדיף?

החוק הרלוונטי בישראל הוא חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, קובע שמדובר בעוולה אזרחית ואפילו לעיתים עבירה פלילית.

"לשון הרע" היא דבר מה שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם; לבזותו בשל מעשים או תכונות המיוחסים לו; לפגוע במשרתו, בעסקו או במקצועו (ובפקודת הנזיקין קיימת עוולה דומה נוספת שעניינה "שקר מפגיע") וכן לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו או נטייתו המינית.

מכאן, די ברור שבמרבית מקרי ה"שיימינג" כדאי להזהר בדברינו.

למדריך שחיבר עו"ד ליכטנשטיין על שיימינג, ראו בעיתון הארץ.

פרסום – מתקיים גם ברשתות חברתיות

פרסום הוא כל פעולה שמביאה את הדברים לידיעת אדם נוסף אחד או יותר. באינטרנט זה יכול לקרות בפייסבוק, בכתבה באתר וגם באפליקציות ומסרים מיידיים.

פסקי דין כבר קבעו שפרסום שמבוצע בפייסבוק (ואפילו SHARE או אולי גם LIKE) מהווים פרסום לפי דרישת החוק.

לא רק הכותב אחראי, יתכן שגם מנהל הקבוצה

הגולש או כל אדם אחר שפרסם בעצמו דברים על אחר – אחראי לדבריו. קל ופשוט.

אולם לא רק המפרסם אחראי. יתכנו מצבים בהם גם אחרים אחראים לכך. למשל – החוק קובע שגם מי שסייע לו להביא את הפרסום לידיעת הציבור יהיה אחראי. החוק מטיל אחריות גם על כלי התקשורת המפרסם ונציגיו (דוגמת העורך).

לפי לשון החוק לבדה – פייסבוק או אתרי אינטרנט אינם אמצעי תקשורת.

מנגד, כשמדובר במנהלי קבוצות הרי הדין שונה. כבר היו מקרים בהם בתי המשפט קבעו, כי מנהלי קהילות  וקבוצות בפייסבוק היו אחראים לדברים שפורסמו בקהילה שלהם. משקיבלו התראה אודותיה אך לא מחקו אותה – הם היו חלק מהנתבעים.

קיימות הגנות והקלות אם תדעו להזהר

מצד שני, החוק קובע מספר הגנות. כלומר – גם אם מה שפורסם אכן היה פוגע, עדיין יוגן המפרסם מפני פסק דין כנגדו (לא מפני תביעה) אם יכנס בגדר אחת מההגנות שנקבעו בחוק.

טענות הגנה אפשריות יכולות להיות:

  • "אמת דיברתי": המחייבת הוכחתם של שני יסודות: 1. היות הדברים אמת, 2. קיומו של עניין לציבור.
  • "תום לב": כפי שיפורש על ידי בתי המשפט ובהתאם לחזקות השונות הקבועות בחוק. על פניו, הבעת דיעה בה אוחז האומר כשהיא מסתמכת על עובדות ומבהירה כי היא דיעה בלבד – תהיה הגנה.

לשון הרע והאנונימיות באינטרנט

נניח שפורסמו עליכם דברים פוגעים ולמפרסם לא עומדת כל הגנה. גם אז לאתר את הכותב ברשת האינטרנט זו משימה קשה מאוד, לעיתים.

הפסיקה היום מגבילה ביותר את חשיפת פרטי אותו אדם למקרים ספציפיים בלבד.

עם זאת, גם אז ניתן לנסות ולמצוא לכך פתרון. למשל, לדווח לבעל הפלטפורמה על הפרסום הפוגע בה ולדרוש את הסרתה. ככל שהיא לא תוסר, נוכל לתבוע את בעל הפלטפורמה (בתקווה שמדובר בישראלי) ולקבל עבורכם פיצויים והסרה.

כמה כסף ופיצויים תוכלו לקבל על תביעת הוצאת דיבה?

הכלל הבסיסי במשפט האזרחי הוא שבתביעה אפשר לקבל פיצוי על נזק שנגרם בפועל בלבד.

עם זאת, ביחס לעילה זו החוק קובע חריג – פיצוי ללא הוכחת נזק עד 50,000 ש"ח (הסכום עומד כיום על מעל 70,000 ש"ח, וממשיך להיות מוצמד). עוד קובע החוק שאם נוכיח שהדברים פורסמו ב"כוונה לפגוע" הפיצוי יוכפל. שימו לב, זו תקרת הסכום, ובמרבית המקרים הסכום שנפסק בפועל נמוך ממנה.

בקביעה מה הוא הסכום שוקל בית המשפט שיקולים שונים. למשל – התנהגות המפרסם לפני ואחרי הפרסום, כוונתו של המפרסם כפי שהיא מתבטאת בפרסום ובעובדות, התעקשות המפרסם לטעון טענות הגנה שנדחו ועוד.

איך מגנים על זכויותינו?

אם מישהו פגע בכם ועשה זאת באופן פומבי, אתם מוזמנים ליצור קשר איתנו (בסרגל האדום למטה או בטלפון 03-6133333) ונעזור לכם לשמור על זכויותיכם.

אם אתם פגעתם באחר שהחליט לתבוע אתכם, גם אז הגעתם למקום הנכון. אנחנו נוכל להגן עליכם ככל האפשר. צרו איתנו קשר מהר.

 

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-16.08.2021.

Comments

comments

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



    האמור במאמרים השונים באתר הינו הסבר כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. בכל מקרה ספציפי יש להעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום והאמור באתר אינו יכול לספק פתרון לבעיה ספציפית.

    ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

    03-6133333
    This site was created with the help of Beetle (www.beetle.net.ua)