מדריך לעסקים: איך משתמשים בשם מסחרי של מתחרה ולא מפרים זכויות?

אני רוצה לבדוק פסק דין מתחילת שנה זו (ת.א. (חי) 55895-01-19) כדי לתת לכם 2 עצות.

האחת – האם חשוב שתרשמו סימן מסחר על שם העסק והמותג שלכם? (ספוילר – כן)

השניה – אם המתחרה שלכם לא רשם סימן מסחר על השם שלו, האם אפשר לנצל זאת לטובתכם? (ספוילר – כן).

העובדות והפסיקה:

תניחו שחברת פיתוח אפליקציות משתמשת בשם המתחרה הגדולה שלה (חברה א') כדי להקפיץ פרסומות למי שחיפש את שם המתחרה בגוגל.

יותר מזה, המפרסמת כותבת במודעות שלה את שמו של המתחרה ממש.

בית המשפט בדק האם חברה א' רשמה סימן מסחר על השם שלה. בית המשפט המשיך ובדק האם לקוח סביר יוטעה מהטקסט ויסבור שהגיע לאתר של חברה א'.

בגלל הממצאים הספציפיים – התביעה נדחתה. עכשיו נתקדם להמלצות.

החובה לרשום סימן מסחר

רישום כדין של שם החברה שלכם, הלוגו שלה, שמות מוצריה או השירותים שלה וכדומה הוא בעל חשיבות רבה אם תרצו למנוע ממתחרים להשתמש במוניטין שרכשתם.

לפי החוק, אסור לאף אחד לעשות שימוש מסחרי בסימן המסחר שרשמתם. לעומת זאת, אם לא רשמתם את הסימן בפנקס סימני המסחר יכולת ההגנה שלכם עליו מוגבלת בצורה משמעותית.

חשוב לזכור – שימוש בסימן רשום אסור, ללא קשר לשאלת ההטעיה בשימוש.

לעומת זאת, ככל שלא רשמתם את הסימן המסחר שלכם, תאלצו להוכיח גם מוניטין (ובצורה שהפסיקה דורשת) וגם סכנת הטעיה. מתחרה נבון שיתייעץ עם עורך דינו יוכל לנצל זאת.

מסקנה א': עסק שרוצה להגן על המוניטין שלו, של שירותיו ושל מוצריו, מומלץ שיפנה לעו"ד מומחה וירשום עליהם סימן מסחר מתאים. לפרטים נוספים על איך לרשום סימן מסחר.

כיצד ניתן להשתמש בסימן מסחר של מתחרה שלא נרשם?

על ידי נטרול יסוד ההטעיה. אם יסוד ההטעיה הנדרש בגניבת עין לא יתקיים, לא יוכלו למנוע מכם לעשות שימוש בסימן שלא נרשם.

כך למשל אם מהמודעה שלכם יהיה ברור שהלקוח לא יגיע לעסק של המתחרה אלא לעסק שלכם, הרי אין זו הטעיה.

מסקנה ב': שימוש בשם מתחרה שלא נרשם בפנקס סימני המסחר אפשרי, אם אין בשימוש ובנסיבות סביבו כדי להטעות את הצרכנים.

 

אדגיש 2 אזהרות:

האחת – ההטעיה נבדקת לפי מכלול העובדות ולא רק לפי טקסט המודעה (אם כי יש לטקסט חשיבות רבה). לכן, אל תסתפקו רק בטקסט זהיר. בדקו את הנסיבות כולם וודאו שאינכם מפרים חוק.

השניה – שאם במקרה המתחרה הספיק ורשם את השם שלו כסימן רשום, אתם תהיו בבעיה אם תשתמשו בו שימוש מסחרי (גם אם אינו מטעה).

 

משמעות המסקנות

מהמסקנות שלמעלה עולות 2 המלצות:

  1. להתייעץ עם עורך דין מומחה בסימני מסחר שיסייע לכם לרשום סימן רשום על כל שם, לוגו או רכיב אחר שתרצו למנוע מאחרים להשתמש בו.
  2. התנהלות זהירה וחכמה, אחרי יעוץ מעורך דין מומחה, תסייע לכם להשתמש בשמות מתחרים שלא נרשמו בצורה נכונה שאינה מהווה הפרה.

איפה עובר הגבול? בבקשה אל תנסו לבדוק. תזהרו, תתייעצו ובמקרי ספק – אל תעשו.

 

חשוב לזכור שמאמר זה הוא כללי, ראשוני ולא מחליף בדיקה ספציפית ויעוץ משפטי של ממש. אל תסתמכו עליו מבלי לבדוק את המצב מול עורך דינכם.

 

המאמר נכתב ונבדק ע"י עורך הדין יורם ליכטנשטיין.

המאמר אינו המלצה ואין להסתמך עליו אלא לפנות לייעוץ ספציפי.

עודכן לאחרונה ב-1.9.2021.

 

Comments

comments

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



    האמור במאמרים השונים באתר הינו הסבר כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. בכל מקרה ספציפי יש להעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום והאמור באתר אינו יכול לספק פתרון לבעיה ספציפית.

    ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

    03-6133333
    This site was created with the help of Beetle (www.beetle.net.ua)