יורם ליכטנשטיין 6.05.2019
יורם ליכטנשטיין

מבוא לרגולצית הפרטיות בתקשורת ושיווק דיגיטלי (ePR)

מדריך משפטי בחלקים ל-(ePrivacy Regulation (ePR – פרק א'.

בסדרת המאמרים הבאים אציע מדריך מתגלגל לרגולצית הגנת הפרטיות בתקשורת (ובשיווק דיגיטלי) האירופית, ה- (ePrivacy Regulation (ePR. אפתח בהתחלה.

ב-2002 התקינו שלטונות האיחוד האירופי דירקטיבה להסדרת הפרטיות המקוונת – (ePrivacy Directive (2002/58/EC.

אלא שעם חלוף הזמן התעוררו מספר לא מבוטל של בעיות ביישום אותה דירקטיבה. בין היתר היא גרמה לדינים לא אחידים בשוק שאמור היה להיות משותף, אכיפתה היתה שונה במדינות השונות וגם יכולת האכיפה שלה היתה מוגבלת.

לכן, במקביל להכנת הרגולציה האירופית הכללית להגנת הפרטיות, ה-GDPR, הוכנה גם רגולציה מקבילה שעניינה העיקרי תחומי הגנת הפרטיות בתקשורת אלקטרונית (למשל נתוני שיחות ותוכן השיחות, ספאם, מעקב אחרי מכשירי קצה וכדומה), אליה נתייחס היום.

ה-ePR הפכה להיות חלק מהתהליך האירופי של החמרת רגולציית הפרטיות והיא "אחות" ל-GDPR, משלימה אותה ומפרטת אותה בתחום ספציפי – תקשורת ופרסומים אלקטרוניים.

השורה התחתונה שלה היא שכיום נוצרו כמה שינויים בעלי משמעות בדין האירופי שחשוב שנבין אותם:

  • הרגולציה מנסה להתאים את הדין לשינויים הטכנולוגיים והחברתיים (כמו התגברות ההסתמכות על שירותי אימייל, VOIP ומסרים מידיים מקוונים).
  • הרגולציה קובעת דין אחיד ברחבי האיחוד האירופי.
  • הרגולציה מכתיבה דין שמגן בצורה תוקפנית על משתמשי הקצה והפרטיות שלהם.
  • הרגולציה הסדירה לצורך אכיפתה גופי אכיפה מסודרים וברורים (רשויות הגנת הפרטיות המדינתיות במדינות אירופה).
  • הרגולציה גם הגדירה סנקציות משמעותיות במקרי הפרה.

הערה אחרונה לפני שנצלול פנימה, היא שמאמר זה נכתב בחודש מאי 2019. בשלב זה קיים נוסח של הePR שהועבר לדיונים אצל הפרלמנט האירופי, אשר בהחלט עשוי לבצע בו שינויים. לכן –

 

אנא אל תסתמכו על האמור במאמרים אלו ומדריך זה כאילו הוא מדוייק לחלוטין. בהחלט יתכנו שינויים בין הנוסח אליו אתייחס לבין הנוסח שאומץ בפועל. אנא בידקו זאת היטב בעצמכם טרם סקירת ענייניכם.

כמו כן אני מבקש להדגיש שבשל אורכה, לא יהיה במדריך זה משום התייחסות לכל רכיבי הרגולציה, ואין להניח הנחות ביחס לדברים שלא נכללו במדריך זה.

 

היחס בין ה-ePR ל-GDPR

בין ה-ePR ל-GDPR מתקיימים יחסי גומלין. הרגולציה העיקרית שמסדירה את ענייני הגנת הפרטיות והמידע באירופה היא ה-GDPR והיא נותרה בתוקפה. אלא, שה-ePR (והנחיות הועד האירופי להגנת הפרטיות, ה-EDPB) מלמדות כי הePR היא רגולציה שנועדה לחדד סוגיות ספציפיות שנכללות גם במסגרת ה-GDPR.

משמעות הדבר היא שלכל אורך הדרך חובה עלינו להתאים את עצמנו ל-GDPR, אולם בתחומים בהם עוסקת ה-ePR – לא די בכך. עלינו להתאים עצמנו גם להנחיותיה שלה.

שימו לב, שב-GDPR עניין לנו רק במידע אישי שעוסק באנשים בשר ודם. ה-ePR, לעומתה, מתייחסת פעמים רבות לפעילויות מול עסקים וגופים שאינם אנשים טבעיים וחשוב להבחין בכך.

 

תחומי ה-ePR

ה-ePR היא רגולצית הגנת הפרטיות שמתמקדת בנושאים הקשורים בתקשורת דיגיטאלית בלבד, ואינה רחבה כמו ה-GDPR.

התחומים עיקריים מכוסים ברגולציה ואדבר על כולם במדריך זה. בקצרה מדובר ב:

  1. סודיות תוכן התקשורת האלקטרונית של אנשים וחברות.
  2. סודיות נתוני התקשורת האלקטרונית של אנשים וחברות.
  3. הזכות להמנע ממסרים פרסומיים באינטרנט. כלומר, קבלת "ספאם".
  4. הזכות להמנע ממעקב באינטרנט. קוקיז ודומיו, כלומר – טכניקות של שיווק דיגיטלי.
  5. מדריכים מקוונים של משתמשים ברשתות תקשורת אלקטרונית.

 

הערה: מאמר זה נכון למועד כתיבתו והוא אינו מסתמך על הנוסח הסופי של ה-ePR. אין להסתמך על הכתוב בו, המהווה מדריך ראשוני בלבד. חובה עליכם לבדוק אילו שינויים חלו ב-ePR לאחר הכנתו.

Comments

comments

יורם ליכטנשטיין

לקבלת ייעוץ ראשונישלחו פרטים



ליצירת קשר ולייעוץ ראשוני –

03-6133333
This site was created with the help of Beetle (www.beetle.net.ua)